Samenvatting
De combinatie van twee uitsluitend beschrijvende woorden heeft slechts voldoende onderscheidend vermogen om een geldig merk te vormen, voor zover de combinatie "merkbaar verschilt van de loutere som van zijn bestanddelen.
Het onderscheidend vermogen van het merk Zon Wind (zeer) is beperkt. Wie investeert in zon- en windenergie dient er zich van bewust te zijn dat de woorden "zon" en/of "wind" door meerdere partijen in de sector gebruikt worden of kunnen gebruikt worden en bijgevolg bezwaarlijk als determinerende element gelden in een transactie.
Het enkele feit dat het merk ZonWind bestaat uit een nieuw samengesteld woord verandert aan het voorgaande niets.
De nieuwe woordcombinatie ZonWind heeft geen eigen betekenis die een sterker onderscheidend vermogen aan het merk zou verlenen. Gelet op het beperkt onderscheidend vermogen van het merk Zon Wind is het Hof van oordeel dat er geen sprake is van visuele en auditieve overeenstemming.
Bij zwakke merken met een gering onderscheidend vermogen dient immers een grotere overeen stemming tussen de tekens (of de waren of diensten) te bestaan om tot een inbreuk te besluiten. De beschermingsomvang is met andere woorden geringer.
De benaming "Zonnewind" maakt overigens een natuurfenomeen uit (een stroom van geladen deeltjes die ontsnapt aan het oppervlak van de zon).
Conceptueel is het teken Zonnewind om die reden voldoende onderscheiden van het merk ZonWind. Van begripsmatige verwarring is geen sprake. De totaalindruk van beide tekens is bijgevolg verschillend, minstens heft het begripsmatig onderscheid ieder auditieve en visuele gelijkenis, voor zover die er al zou zijn, op.
Verder dient gebruik te worden gemaakt van het teken voor "overeenstemmende waren of diensten". Er zal slechts sprake zijn van overeenstemming wanneer het publiek kan menen dat de betrokken waren of diensten van dezelfde onderneming of, in voorkomend geval, van economisch verbonden ondernemingen afkomstig zijn. Bij deze beoordeling moet rekening worden gehouden met alle relevante factoren die de verhouding tussen de waren of diensten kenmerken. Dat zijn onder meer hun aard, bestemming en gebruik, maar ook het concurrerend dan wel complementair karakter ervan.
Preview
Soorten merken Merken kunnen bestaan uit woorden, zinnen, logo’s, kleuren, geuren, geluiden, tekeningen, cijfers, vormen, wijze van verpakking … Kortom, een merk bestaat uit een element waardoor een product of dienst een onderscheiden vermogen heeft ten aanzien van andere producten, diensten of ondernemingen. Een hele rechtspraak en rechtsleer werd ontwikkeld over hetgeen al dan niet als merk kan worden beschermd. Zo kan men zich de vraag stellen of een bepaalde vorm zomaar een bescherming kan krijgen. Een vorm kan bescherming krijgen voor zover: • De vorm niet door de aard van de waar wordt bepaald (bijvoorbeeld een opgerold stuk stof, een stapel papier, een aardappelzak, een bol garen; • de vorm geen wezenlijke waarde aan de waar geeft (bijvoorbeeld de vorm van een tandwiel, de vorm van een spijker, de vorm van een T-shirt, de vorm van een sok); • de vorm geen element is die noodzakelijk is om het technische resultaat van een product te bekomen (bijvoorbeeld legoblokjes). Het Hof van Beroep te Brussel diende op 18.11.2014 uitspraak te doen in de zaak Christian Louboutin/Van ...