Krachtens artikel 17 van het Gerechtelijk Wetboek, kan de rechtsvordering niet worden toegelaten indien de eiser geen belang heeft om ze in te dienen. De krenking van een belang kan enkel tot een rechtsvordering tot vergoeding leiden als het om een rechtmatig belang gaat. Degene die enkel het behoud van een toestand in strijd met de openbare orde nastreeft, heeft geen rechtmatig belang. Het is daartoe niet vereist dat die toestand het gevolg is van een misdrijf of een door de belanghebbende zelf gepleegd misdrijf.
Wie de verwezenlijking van een onrechtmatig voordeel nastreeft of herstel vordert voor het verlies daarvan, kan aldus niet tot de rechtbank worden toegelaten.
Op grond van het gestelde beginsel kan het verlies van ongeoorloofde winsten niet als schade worden vergoed.
De openbare orde omvat alles wat de essentiële belangen van de Staat en van de collectiviteit betreft, enerzijds, en in het privaat recht – de fundamentele juridische grondslagen – waarop de economische en morele ordening van een welbepaalde samenleving berust.
De verhuring van een onroerend goed om er kamers voor prostituees in te laten exploiteren heeft een ongeoorloofde oorzaak
Het zich verrijken door middel van de exploitatie van andermans prostitutie – ook al worden geen strafbare feiten gepleegd druist in tegen de openbare orde en de goede zeden.
De huurovereenkomst die de verhuring betreft van een onroerend goed met het oog op het exploiteren van (raam)prostitutie heeft een ongeoorloofd voorwerp.
Het voordeel dat de verhuurder van panden besteld voor prostitutie verliest ingevolge het niet kunnen in stand houden van dergelijke met de openbare orde strijdige toestand komt niet in aanmerking voor vergoeding, ongeacht de houding die de stad ten aanzien van prostitutie aanneemt en het beleid dat zij daaromtrent voert. De kwalificatie van de exploitatie als raamprostitutie dan wel als gewone prostitutie en/of het al dan niet strafrechtelijk strafbaar karakter van deze exploitatie is hierbij irrelevant.
Het verlies van de waarde van een pand bestemd voor prostitutie komt iet in aanmerking voor vergoeding, ongeacht de houding die de stad ten aanzien van prostitutie aanneemt en het beleid dat zij daaromtrent voert.
De kwalificatie van de exploitatie als raamprostitutie dan wel als gewone prostitutie en/of het al dan niet strafrechtelijk strafbaar karakter van deze exploitatie is hierbij irrelevant.
Let wel (update):
De wet van 21 maart 2022 met betrekking tot het seksueel strafrecht decriminaliseert het sekswerk en voorziet in een aantal bepalingen met betrekking tot sekswerkers. Klik hier voor de krachtlijnen van deze wet.
Toegelaten diensten aan sekswerkers
Voor zelfstandige sekswerkers decriminaliseert de wet van 21 maart 2022 de 'derde partijen".
Met derde partijen wordt bedoeld de dienstenverstrekkers zoals bankdirecteurs, boekhouders, advocaten, verzekeraars, verhuurders, die een rekening of een lening geven aan een sekswerker, de boekhouding verzorgen, adviezen verlenen, verzekeringen verschaffen, ruimtes verhuren. Ook deze derde partijen worden uit het strafrecht gehaald, zodat zelfstandige sekswerkers hun job kunnen omkaderen zoals andere zelfstandigen.
Uitbuiting van prostitutie blijft in het strafwetboek staan.
Uitbating sekswerk - uitbuiting prostitutie
Pooierschap blijft door de wet van 21 maart 2022 verboden. Pooierschap wordt evenwel gedefinieerd als het organiseren van het sekswerk van een ander om er zelf voordeel uit te halen, behalve in de gevallen die de wet bepaalt. Pooierschap is daarnaast: Het bevorderen, ertoe aanzetten, aanmoedigen of vergemakkelijken van prostitutie met als doel het, rechtstreeks of onrechtstreeks, bekomen van een abnormaal economisch voordeel of elk ander abnormaal voordeel (vb abnormaal hoge huur, maar ook maatregelen nemen om het beëindigen van sekswerk te bemoeilijken).
Het organiseren van het sekswerk van een ander betekent een vergoeding ontvangen voor het uitoefenen van een hiërarchische controle over sekswerkers, of de activiteit van verschillende sekswerkers coördineren (voorbeeld bepalen van het werkschema, werktijden, ...). Organiseren van sekswerk gaat niet over dienstverlening door boekhouders, chauffeurs of webdevelopers.
Organiseren van sekswerk slaat niet op de gevallen waarbij zelfstandige sekswerkers samen een huis huren waarin zij seksuele diensten aanbieden, op voorwaarde dat er tussen hen geen gezagsverhouding bestaat.
Middels nog verder uit werken wetgevend initiatief zal voorzien worden in een erkenningsprocedure voor uitbaters van sekswerk. Er zal hierbij een kader worden gecreëerd met essentiële voorwaarden waarbinnen sekswerk zal mogen georganiseerd worden.
Klik hier voor de tekst van het wetsontwerp met memorie van toelichting
Actuele Wetgeving:
Wet 21 maart 2022 houdende wijzigingen aan het Strafwetboek met betrekking tot het seksueel strafrecht (klik hier)
Uittreksel uit het strafwetboek geconsolideerde versie : Misdrijven tegen de seksuele integriteit, het seksueel zelfbeschikkingsrecht en de goede zeden: (klik hier)