Bespreking van dit werk door de uitgever:
Een veroordeling wegens rijden onder invloed kan gepaard gaan met de uitspraak van een maatregel die wordt beschreven in artikel 37/1 van de Wegverkeerswet. De uitvoering ervan omvat enerzijds de beperking van de geldigheid van het rijbewijs tot voertuigen uitgerust met een alcoholslot, en anderzijds een omkaderingsprogramma. De tekst behandelt de kenmerken en de gevolgen van de uitspraak van de maatregel. Die worden gesitueerd ten opzichte van de andere strafrechtspleging en de strafuitvoering in verkeerszaken.
Code 69
Door het KB van 14 december 2016 krijgt de persoon die veroordeeld wordt tot het rijden met een alcoholslot een code "69" op hun rijbewijs.
Update
Dit werk is enigszins verouderd door de wet van 6 maart 2018 ter verbetering van de verkeersveiligheid.
Zie Chris De Roy, De wet van 6 maart 2018 ter verbetering van de verkeersveiligheid: opnieuw een strengere aanpak van verkeersovertreders, RW 2018-2019, 123.
I. Inleiding
II. Wijzigingen inzake het alcoholslot
- De situatie vóór de Wet Verkeersveiligheid
- De nieuwe wettelijke bepalingen
1° Het facultatieve alcoholslot, het principieel verplichte alcoholslot en het absoluut verplichte alcoholslot
- a) Het facultatieve alcoholslot
- b) Het principieel verplichte alcoholslot
- c) Het absoluut verplichte alcoholslot
- d) De weigering van ademtest, ademanalyse of bloedproef
2° Alcoholslot en categorie van voertuig
3° De kosten van het alcoholslot en het omkaderingsprogramma
4° Alcoholslot en art. 38, § 6 Wegverkeerswet
5° Sancties
6o Werking in de tijd
Art. 26 Wet Verkeersveiligheid schrijft voor dat de bepalingen inzake het alcoholslot in werking treden op 1 juli 2018.