Een belanghebbende of stakeholder is een persoon of organisatie die invloed ondervindt (positief of negatief) of zelf invloed kan uitoefenen op een specifieke organisatie, een overheidsbesluit, een nieuw product of een project.
Voor ondernemingen zijn bekende stakeholders bijvoorbeeld eigenaars / aandeelhouders, werknemers, leveranciers, banken, klanten, overheid, milieuorganisaties en omwonenden.
Door de invloed die sommige stakeholders kunnen uitoefenen is het voor ondernemingen belangrijk om rekening te houden met stakeholders. De invloed kan zowel positief als negatief zijn op het verwezenlijken van het bedrijfsbelang.
Savage et al. delen stakeholders in volgens een matrix
* waarbij de mate waarin de stakeholders een dreiging kunnen vormen voor de organisatie
* en de mate waarin de stakeholders willen samenwerken met de organisatie.
Opgemerkt wordt dat stakeholders niet voor elk bedrijf in dezelfde categorie hoeven te vallen. Omwonenden kunnen bijvoorbeeld zowel supportive als nonsupportive kunnen zijn. In een tijd van veel overlast zouden de omwonenden zelfs kunnen verschuiven van de ene naar de andere categorie.
Hoewel niet elke categorie stakeholder even belangrijk is, is het voor organisaties belangrijk deze actief te monitoren. Een verschuiving van categorie kan een andere actie noodzakelijk maken.
Stakeholders kunnen ook worden ingedeeld op basis van hun relatie en invloed ten opzichte van de organisatie:
* Stakeholders die zich binnen de organisatie bevinden worden dan aangeduid met interne stakeholders (bijv. werknemers).
* Externe Stakeholders zijn logischerwijs alle stakeholders van buitenaf, zoals leveranciers, klanten of de media.
* Interface stakeholders kunnen door middel van wet- en regelgeving een invloed uitoefenen op de organisatie.
De invloed die stakeholders kunnen uitoefenen op de organisatie vormt een derde manier van stakeholderanalyse.
* Stakeholders die van redelijk tot groot direct belang zijn voor een organisatie noemt men Primaire stakeholders, zoals aandeelhouders, werknemers, leveranciers en lokale overheden.
* Secundaire stakeholders zijn stakeholders geen direct belang hebben bij de organisatie maar wel van invloed kunnen zijn op het bedrijf. Internationale organisaties, de Europese Unie maar ook media zijn hier voorbeelden van.