Het recht was een inspiratiebron van vele schilders. Anderzijds werden vele schilderwerken uitgevoerd als opsmuk, als symboliek of als boodschap op de plaatsen waar recht werd gesproken.
De middeleeuwse schepenbanken, die op een tijdstip dat er nog geen scheiding van machten was werden vaak voorzien van taferelen die de rechters er moesten op wijzen welk afschuwelijk lot hen te wachten stond indien ze het recht niet op correcte wijze zouden bedelen, dan wel zich schuldig zouden maken aan omkoperij of onpartijdigheid. Zij dienden als voorbeeld ofte exempel voor de rechters.
In de Brugse schepenzaal zijn prachtige half verheven beeldhouwwerken terug te vinden van het verhaal van de kuise Suzanna.
Wanneer men verder op zoek gaat naar sporen van het recht in de klassieke schilderkunst dan botst men onvermijdelijk op de soms rijk versierde justitiepaleizen waarin schilderkunst te zien is waarbij de waarden van het recht worden geprezen, of abstracte rechtsbeginselen of begrippen abstract of gepersonifieerd worden weergegeven.
Terwijl de middeleeuwse schepenbanken ofte vierscharen nog werden opgeschoond met voorbeelden ter exempel aan de rechters aan wie de boodschap werd gegeven dat zij hun taak in nederigheid dienden uit te oefenen dient vastgesteld dat deze kunstwerken hoe eigenaardig ook nooit ondergebracht werden in de plaatsen waar thans recht wordt gesproken, Deze meesterstukjes zijn achtergebleven in de oude schepenzalen of stadhuizen waar in tegenstelling tot vroeger (voor de scheiding der machten) thans geen recht meer wordt gesproken of werden ondergebracht in musea.
De fresco's en schilderijen die onze huidige justitiepaleizen decoreren stralen een gans andere boodschap uit, namelijk deze van gezag, macht, afdwingen van respect en gezag, met beeltenissen van de Koning en Koningin (in moderne Justitiepaleizen) en beeltenissen van personificaties van kracht, wet en gezag, gelardeerd met strenge blikken en heuse zwaarden, of zelfs olifanten om de kracht uit te beelden. Oude krokodillen werden evenwel nergens teruggevonden.
Toch mogen we fier zijn op een fresco in het Justitiepaleis te Oudenaarde alwaar Charitas, de mildheid, de billijkheid, de naastenliefde wordt uitgebeeld in de vorm van een prachtig beeld van rondborstige vrouw. Het is voor zovelen die voor de correctionele rechtbank te Oudenaarde een beeld geweest waaraan ze zich vastklampten, een "godin" van de hoop op mildheid en een inspiratie voor elke pleiter die de rechters smeekt bij een voorwaardelijke straf of een straf onder voorwaarden om het zwaard van vrouwe justitia niet te gebruiken om het hart van de beklaagde te doorboren maar het te hanteren als een zwaard van Damocles, een garantie dat de beklaagde zich opnieuw in de maatschappij integreert en corrigeert, de gestelde voorwaarden nakomt om aldus de straf te ontlopen.
In een nog niet zolang verleden werd er recht gesproken onder een kruisbeeld, hetgeen thans ingevolge
overheidsbeslissing niet meer toegelaten is. Of het kruisbeeld een troost dan wel een legitimatie van de macht van de rechter laten we hier in het midden. Velen hebben ertoe gebeden toen ze er nog hingen maar ook velen namen er aanstoot aan.