een zoveelste aanmaning, ingebrekestelling, in mora stelling, laatste of allerlaatste verwittiging, rappel...
Miauwende katten vangen geen muizen
Wat kan een schuldenaar doen wanneer hij en brief van een opkoper van verloren vorderingen?
Bepaalde maatschappijen zijn geen incassomaatschappijen maar kopen vorderingen van andere maatschappijen over. Vaak voor een prikje, soms voor niet veel meer dan een (paar) euro(s). Hierdoor kan de oorspronkelijke maatschappij haar vordering (haar verlies) afschrijven. De overnemende maatschappij heeft onder bepaalde voorwaarden en mits bepaalde beperkingen het volledige recht op de integrale vordering maar weet dat ze zeer weinig kans maakt op recuperatie. Daarom schrijft ze enkel brieven of stuurt inspecteurs naar huis. Gezien zij aldus weten dat de procedure wel eens meer zou kunnen kosten dan opbrengen, doen zij in de regel niets meer doen dan brieven schrijven en gaan zij zeer zelden of nooit over tot procedure.
Wanneer een bankinstelling oordeelt dat zij weinig kans hebben op recuperatie doen zij vaak beroep op dit soort maatschappijen in plaats van op advocaten en gerechtsdeurwaarders. Immers, advocaten en deurwaarders dienen betaald te worden ook als er niets kan gerecupereerd worden, terwijl deze maatschappijen enkel betaald worden voor zover zij iets recupereren.
Anders gesteld : in de regel pogen zij enkel op minnelijke wijze met onvriendelijke reeksen brieven tot betaling aan te zetten. Deze brieven worden automatisch met een computer aangemaakt, zonder dat de schuldmarchand hieraan zelf veel tijd, geld of moeite besteed. Deze brieven zijn weliswaar opgesteld in dreigende taal, met de bedoeling de schuldenaar met deze papieren middelen zoveel mogelijk ongerust te maken en te verontrusten.
Een schuldenaar heeft anderzijds ook tal van rechten ten aanzien van deze kantoren van een ware schuldindustrie en hun zogeheten inspecteurs. Een schuldenaar is nooit verplicht op hun vragen te antwoorden, hen telefonisch te woord te staan, op hun brieven te antwoorden en zeker niet verplicht hen in hun woning binnen te laten.
Er is zelfs een wet van kracht mbt de minnelijke invordering van schulden van de consument die tegen deze praktijken ingaat. Zo moet elke zogeheten inspecteur die zich aan de deur van een schuldenaar aanmeldt een document voorleggen waarin uitdrukkelijk staat dat de schuldenaar hem de deur mag wijzen. Een schuldeiser heeft in België geen enkel recht een schuldenaar te verontrusten.
Wie een inspecteur van een zogeheten schuldeiser binnen laat heeft bovendien geen enkele zekerheid of hij te maken heeft met een inspecteur die niet malafide is en nog minder zekerheid dat de gelden dus daadwerkelijk terecht zouden komen. Een schuldenaar heeft wel de zekerheid geïntimideerd te worden en in het slechtste geval zal de betrokkene het nog doen uitschijnen dat hij het beste voor heeft en een minnelijke oplossing wil uitwerken.
Een schuldenaar dient op geen enkele vraag te antwoorden en dient te weten dat elk antwoord tegen hem zal gebruikt worden.
Een dergelijke maatschappij (overnemer van schuldvorderingen) of vertegenwoordiger moet zich bovendien houden aan zeer strikte wettelijke bepalingen. Zo moet de schuldenaar voorafgaand aan elke tussenkomst een zeer duidelijke brief ontvangen waarin uw rechten vermeld worden ten aanzien van deze maatschappijen en waarin er ook tal van andere meldingen moeten staan.
Een schuldenaar heeft bovendien het recht om de schuld gemotiveerd te betwisten of door zijn of haar advocaat te laten betwisten, waarna het betrokken kantoor de schuldenaar onder geen enkel beding nog verder zal mogen verontrusten.
Deze maatschappijen en tussenpersonen kunnen vervolgd worden wanneer zij inlichtingen geven over de schuldsituatie van de schuldenaar of vragen stellen aan derden of wanneer zij de schuldenaar op het werk of in aanwezigheden van derden verontrusten.
Het wapen van deze actoren van de schuldindustrie is angst scheppen en onwetendheid van de schuldenaar onderhouden.
Een schuldenaar beantwoordt best geen telefoons, brieven of huisbezoeken van deze instanties of personen en wint best advies in van een advocaat die kan nazien of de schuld inderdaad verschuldigd is, of de procedure juist werd nageleefd, of de partij die tussenkomt hoedanigheid heeft, of de schuld niet verjaard is en die in functie hiervan gepast kan reageren.