Het is ondernemingen verboden:
- goederen te leveren die niet besteld werden of een goed of dienst leveren of iemand aanzetten tot de aankoop indien die persoon daar niet voorafgaandelijk om heeft gevraagd;
- de consument te vragen om het goed of de dienst terug te sturen indien de bestemmeling dat goed of die dienst niet wenst te houden.
Deze regel geldt ongeacht of de bestemmeling een consument, een onderneming is.
Indien de consument ongevraagd goederen of diensten ontvangt dan is die niet verplicht om:
- het toegestuurde goed of de dienst te betalen, of
- naar de onderneming terug te sturen.
Indien de bestemmeling niet reageert, betekent dat niet dat hij instemt met de aankoop.
Bij een afgedwongen aankoop kan de bestemmeling bovendien de geldigheid van de koopovereenkomst in rechte betwisten.
art. VI.103, 6° WER en art. VI.38, lid 3 WER
Uittreksel uit het wetboek van economisch recht
Art. VI.103. [1 Worden onder alle omstandigheden, als oneerlijke handelspraktijken beschouwd, de volgende agressieve handelspraktijken :
(...)
6° vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring van producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd; (...)
Art. VI.38. [1 Wanneer een overeenkomst met een consument werd gesloten ingevolge een oneerlijke handelspraktijk bedoeld in artikel VI.100, 12°, 16° en 17°, en artikel VI.103, 1°, 2° en 8°, kan de consument de terugbetaling van de betaalde bedragen eisen binnen een redelijke termijn vanaf het ogenblik waarop hij kennis had of hoorde te hebben van het bestaan ervan, zonder teruggave van het reeds geleverde product.
Wanneer een overeenkomst met een consument werd gesloten ingevolge een oneerlijke handelspraktijk bedoeld in de artikelen VI.93 tot VI.95, VI.100, 1° tot 11°, 13° tot 15°, 18° tot 23°, en artikel VI.103, 3° tot 7°, kan de rechter, onverminderd de gemeenrechtelijke sancties, de terugbetaling aan de consument van de door hem betaalde bedragen bevelen, zonder teruggave van het reeds geleverde product.
In geval van niet-gevraagde levering aan de consument in de zin van artikel VI.103, 6°, is de consument in elk geval vrijgesteld van betaling van de prijs en van elke andere tegenprestatie. Het feit dat hij niet reageert op de levering betekent niet dat hij ermee instemt.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij W 2013-12-21/23, art. 3, 009; Inwerkingtreding : 31-05-2014>