De Ombudsdienst voor luchtvaartpassagiers en omwonenden van de luchthaven Brussel-Nationaal. is een centraal contactpunt toegankelijk voor iedereen, overheden, burgers en operatoren om :
Informatie te verstrekken over de geluidshinder van de vliegtuigen;
Klachten en de suggesties te verzamelen, registreren en analyseren;
De bemiddeling te vergemakkelijken tussen de verschillende bij deze problematiek betrokken partijen en om de missies zoals opgedragen in de wet van 28 april 2010 te behandelen :
• Geschillen met passagiers
• Instapweigering
• Klachten van passagiers over de werking van de luchthaven.
De Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal werd opgericht door het
koninklijk besluit van 15 maart 2002.
Elke klacht of vraag die aan de Ombudsdienst wordt gesteld, is onderworpen aan een passend antwoord binnen een termijn van vijftien dagen vanaf de datum van ontvangst.
Voor complexe vragen en indien het noodzakelijk is om de benodigde gegevens te verzamelen en te analyseren, kan deze termijn worden verlengd.
De klachten kunnen ingediend worden per telefoon op het nummer 02 206 28 21, per e-mail
airportmediation@mobilit.fgov.be, via het online formulier op de website
www.airportmediation.be of gewoon per brief geadresseerd aan de Ombudsdienst.
Klacht moeten zo nauwkeurig mogelijk geformuleerd te worden (plaats, tijdstip, opstijgend of landend vliegtuig, waargenomen hinder), samen met alle persoonlijke gegevens van de klager (telefoonnummer, adres, e-mailadres).