De omzendbrief (COL 5/2009) van het College van Procureurs-generaal die op 1
januari 2010 in werking is getreden voorziet eenvormige attesten van klachtneerlegging waarmee de informatieverstrekking aan het slachtoffer geactualiseerd en geuniformiseerd wordt.
Omzendbrief nr. COL 5/2009 van het College van Procureurs-generaal bij de hoven van beroep
HERZIENE VERSIE 22.06.10
BETREFT:
Gebruik van eenvormige attesten van klachtneerlegging, richtlijnen inzake de overhandiging van deze attesten door de politiediensten en wijziging van de COL 8/2005 (A.P.O. / V.P.V.)
INHOUDSTAFEL
I. NORMATIEF KADER
II. CONTEXT EN DOELSTELLINGEN VAN DE OMZENDBRIEF
III. RICHTLIJNEN
A. REDACTIE VAN DRIE EENVORMIGE ATTESTEN VAN KLACHTNEERLEGGING
B. INHOUD VAN DE EENVORMIGE ATTESTEN
C. RICHTLIJNEN VOOR DE POLITIEDIENSTEN
D. RICHTLIJNEN VOOR DE DE VERBINDINGSMAGISTRATEN SLACHTOFFERONTHAAL
IV. WIJZIGINGEN AAN COL 8 /2005
V. INWERKINGTREDING
VI. EVALUATIE
BIJLAGEN
I. NORMATIEF KADER
Artikelen 3bis, 1ste en 2de lid, en 3ter van de Voorafgaande Titel van het Wetboek van Strafvordering en de artikelen 163, 195, 553, 554 en 555 van het Wetboek van Strafvordering, zoals ingevoegd of aangevuld door de wet van 22 juni 2005 tot invoering van bepalingen inzake de bemiddeling in de Voorafgaande Titel van het Wetboek van Strafvordering en in het Wetboek van Strafvordering.
Artikel 46 van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.
Omzendbrief GPI 58 van de minister van Binnenlandse Zaken betreffende politionele slachtofferbejegening in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus (B.S. van 5 juni 2007, p. 30440), meer in het bijzonder punt 5.2.3.
Omzendbrief COL 8/2005 van het College van Procureurs-generaal inzake het ambtshalve politioneel onderzoek (A.P.O.) en het vereenvoudigd proces-verbaal (V.P.V.).
II. CONTEXT EN DOELSTELLINGEN VAN DE OMZENDBRIEF
Het recht op informatie is één van de fundamentele rechten van het slachtoffer van een misdrijf en dit recht wordt dan ook door meerdere wettelijke bepalingen bevestigd.
Artikel 3bis van de Voorafgaande Titel van het Wetboek van Strafvordering bepaalt: “slachtoffers van misdrijven en hun verwanten dienen zorgvuldig en correct te worden bejegend, in het bijzonder door terbeschikkingstelling van de nodige informatie en, in voorkomend geval, het bewerkstelligen van contact met de gespecialiseerde diensten en met name met de justitieassistenten.
Slachtoffers ontvangen met name de nuttige informatie over de nadere regels voor de burgerlijke partijstelling en de verklaring van benadeelde persoon”.
Artikel 46 van de wet op het politieambt stelt: “De politiediensten brengen de personen die hulp of bijstand vragen in contact met gespecialiseerde diensten”.
Dit recht op informatie bestaat vanaf het ogenblik dat het misdrijf wordt gepleegd en gedurende de hele strafrechtspleging tot en met de tenuitvoerlegging van de straf.
Het College van Procureurs-generaal heeft, in het expertisenetwerk inzake slachtofferbeleid, een reflectie aangevat inzake de verbetering van de kwaliteit van de informatie die in alle stadia van de rechtspleging aan slachtoffers van misdrijven wordt bezorgd.
Hiertoe werd een werkgroep opgestart waarvan magistraten die het College en de Raad van Procureurs des Konings vertegenwoordigen, alsmede vertegenwoordigers van de Federale en de Lokale Politie, van het Directoraat-generaal Justitiehuizen en van het Directoraat-generaal Wetgeving, Fundamentele Rechten en Vrijheden van de FOD Justitie deel uitmaken.
Deze werkgroep heeft eenvormige attesten van klachtneerlegging opgesteld die zullen worden aangemaakt door de informaticasystemen van de politiediensten bij de opstelling van het proces-verbaal waarin de klacht wordt opgetekend. Deze attesten zullen vervolgens aan het slachtoffer dienen te worden bezorgd.
De werkzaamheden ter zake gebeurden op basis van een onderzoek van documenten die reeds lokaal werden gebruikt waarbij rekening werd gehouden met de noodzaak tot het informeren van slachtoffers van een misdrijf.
Deze omzendbrief strekt ertoe deze attesten voor te stellen en richtlijnen uit te vaardigen met het oog op het gebruik ervan.
Andere eenvormige documenten worden binnenkort uitgewerkt teneinde de kwaliteit van de informatie te verbeteren die in andere stadia van de rechtspleging aan de slachtoffers wordt bezorgd. Meer in het bijzonder zullen attesten voor de registratie van de verklaring van benadeelde persoon, de berichten tot bepaling van de rechtsdag voor de onderzoeksgerechten en het bericht van seponering, evenals de motiveringen hiertoe, worden opgesteld.
Na een toepassing van zes maanden bleek het noodzakelijk om enkele correcties aan te brengen aan de inhoud van de attesten en om een duidelijkere procedure te bepalen voor het actualiseren van de gegevens van de diensten vermeld in deze documenten.
III. RICHTLIJNEN
A. Redactie van drie eenvormige attesten van klachtneerlegging
1. Er werden drie attesten van klachtneerlegging opgemaakt.
2. Het eerste attest (zie bijlage 1) zal worden gebruikt ingeval een gewoon proces-verbaal of een proces-verbaal van het type ambtshalve politioneel onderzoek (A.P.O.) wordt opgesteld in het kader van de toepassing van punt 4 van omzendbrief COL 8/2005. Dit attest zal worden toegevoegd aan het proces-verbaal van het type gewoon P-V en aan het proces-verbaal type A.P.O.
Het tweede attest (zie bijlage 2) zal worden gebruikt wanneer een vereenvoudigd proces-verbaal wordt opgesteld (V.P.V.) met toepassing van punt 5 van COL 8/2005. Dit attest zal worden gevoegd bij het proces-verbaal van het type V.P.V.
Het derde attest (zie bijlage 3) zal worden gebruikt wanneer, na het opstellen van een vereenvoudigd proces-verbaal (en de overhandiging van het tweede attest):
- hetzij het vereenvoudigd proces-verbaal omgevormd wordt naar een gewoon proces-verbaal
- hetzij een navolgend proces-verbaal wordt opgesteld en overgemaakt aan het parket van de procureur des Konings
3. In het door de diensten van de Lokale Politie gehanteerde I.S.L.P.-systeem en het door de Federale Politie gehanteerde FEEDIS-systeem zal het attest automatisch worden aangemaakt wanneer een proces-verbaal wordt opgesteld, in functie van het type opgestelde proces-verbaal.
B. Inhoud van de eenvormige attesten
De drie eenvormige attesten vertonen grotendeels dezelfde structuur. De verschillen tussen de attesten zijn een gevolg van het feit dat een vereenvoudigd proces-verbaal in principe niet aan de procureur des Konings wordt bezorgd maar op elektronische drager wordt bewaard door de politiedienst die het proces-verbaal heeft opgesteld (zie punt 5.2.3. van COL 8/2005).
De informatie uit deze attesten heeft betrekking op:
- de gegevens van de politiedienst die de klacht heeft opgetekend en van het parket van de procureur des Konings
- de identificatiegegegevens van het proces-verbaal
- de bestemming van het proces-verbaal
- de rechten van het slachtoffer gedurende de strafrechtspleging en de stappen die hij/zij in voorkomend geval dient te ondernemen om deze rechten te doen gelden (verklaring van benadeelde persoon of burgerlijke partijstelling)
- het nut van juridisch advies en de mogelijkheden om hierop een beroep te doen
- de stappen die in voorkomend geval bij de verzekeraar dienen te worden ondernomen
- de mogelijkheden om bijstand, informatie, ondersteuning of hulp te verkrijgen vanwege de verschillende diensten (politie, dienst slachtofferonthaal, dienst slachtofferhulp)
- de mogelijkheid om een beroep te doen op bemiddeling in alle stadia van de rechtspleging.
- de identificatiegegevens van de verschillende diensten (justitiehuis, dienst slachtofferonthaal, juridische eerstelijnsbijstand, bureau voor juridische bijstand, dienst slachtofferhulp en bemiddelingsdienst.
Een formulier van verklaring van benadeelde persoon (bijlage 4) wordt bij het attest van klachtneerlegging gevoegd behalve in geval van een vereenvoudigd proces-verbaal (attest 2).
Teneinde de naleving van het gelijkheidsbeginsel tussen alle slachtoffers van een misdrijf te garanderen, zullen de inhoud en de overhandigingsmodaliteiten van het attest dezelfde zijn in alle arrondissementen van het land, ongeacht de politiedienst die het proces-verbaal heeft opgesteld.
De attesten bevinden zich in de “nationale documenten” voorzien in het informaticasysteem I.S.L.P. Er werden kleine wijzigingen in aangebracht met het oog op de verspreiding van de versie 2.3 van het I.S.L.P..
In het I.S.L.P. krijgen ze de volgende benaming:
- Attest Klachtneerlegging PV + APO COL 5/2009
- Attest klachtneerlegging PV na VPV COL 5/2009
- Attest klachtneerlegging VPV COL 5/2009
Een Duitstalige versie van de attesten bevindt zich eveneens in het I.S.L.P.
De attesten bevinden zich eveneens in de “nationale documenten” voorzien in het informaticasysteem FEEDIS van de federale politie.
Ze krijgen de volgende benaming:
-klachtneerlegging – PV na VPV
-klachtneerlegging – PV of APO
-klachtneerlegging – VPV
De als bijlage van deze omzendbrief gevoegde attesten mogen door geen enkele instantie gewijzigd worden zonder goedkeuring door het College van procureurs-generaal.
Enkel in uitzonderlijke gevallen en mits voorafgaand akkoord van de verbindingsmagistraat, kan het gebruik van lokale documenten overwogen worden. In dit geval zal de verbindingsmagistraat slachtofferonthaal zich ervan vergewissen dat deze documenten exact dezelfde inhoud hebben als de nationale documenten die als bijlage 1 tot 4 gevoegd zijn bij deze omzendbrief.
Het spreekt voor zich dat de gegevens betreffende de bevoegde overheden en diensten zullen worden aangepast in functie van het bevoegde gerechtelijk arrondissement en van de verbaliserende politiedienst.
Deze gegevens zullen vanzelfsprekend geactualiseerd moeten worden wanneer zij worden gewijzigd. In tegenstelling tot wat oorspronkelijk werd voorzien, zal de Federale Politie, Directie CGO (Dienst Nationale Tabellen), niet meer instaan voor het aanbrengen van deze wijzigingen. Om een onmiddellijke actualisering van deze gegevens mogelijk te maken, werd er immers beslist om deze taak toe te vertrouwen aan de functioneel beheerders van de politiezones evenals aan de verantwoordelijken van het informaticasysteem FEEDIS van de verschillende eenheden van de federale politie op basis van de aanwijzingen die hen zullen worden overgemaakt door de verbindingsmagistraten slachtofferonthaal van het parket (zie het punt III.D. hieronder).
C. Richtlijnen voor de politiediensten
1. Bij het opstellen van het proces-verbaal wordt het attest van klachtneerlegging, automatisch gegenereerd op basis van de in het proces-verbaal opgenomen gegevens.
Een verklaring van benadeelde persoon wordt eveneens automatisch gegenereerd in geval van:
- gewoon proces-verbaal of APO-proces-verbaal.
- het omvormen van een vereenvoudigd proces-verbaal in een gewoon proces-verbaal.
- navolgend proces-verbaal, na een vereenvoudigd proces-verbaal, opgesteld en overgemaakt aan het parket van de procureur des Konings.
2. Deze documenten worden afgedrukt en overhandigd aan de persoon die klacht heeft neergelegd.
Deze overhandiging gebeurt in principe bij de neerlegging van de klacht.
Indien dit laatste materieel onmogelijk is7, gebeurt de overhandiging op het moment dat het afschrift van de tekst van het in artikel 28quinquies, §2, Wetboek van Strafvordering voorziene verhoor wordt overgemaakt en ten laatste 8 dagen nadat de klacht werd neergelegd.
3. Vooraleer het attest overhandigd wordt, wordt nagegaan of het wel degelijk overeenstemt met het type van proces-verbaal dat werd opgesteld:
- gewoon PV of PV A.P.O. : bijlage 1
- V.P.V. : bijlage 2
- navolgend proces-verbaal na V.P.V. of V.P.V. omgevormd in gewoon PV : bijlage 3
4. Het attest van klachtneerlegging wordt eveneens aan het slachtoffer bezorgd in volgende gevallen :
1° het slachtoffer wordt gehoord in het kader van een reeds geopend dossier, hetzij ambtshalve, hetzij ten gevolge van een door een andere persoon neergelegde klacht;
2° het slachtoffer wordt op vraag van de procureur des Konings gehoord teneinde een klacht te bevestigen die hij of zij rechtstreeks aan deze laatste heeft gericht.
5. Wanneer de politie, hetzij het statuut van een vereenvoudigd proces-verbaal in dat van een gewoon proces-verbaal omvormt, hetzij een navolgend proces-verbaal opmaakt, genereert de politieambtenaar het attest van klachtneerlegging, voorzien in bijlage 3 en maakt hij het over aan de persoon die klacht neergelegd heeft, ten laatste binnen de acht dagen na de overmaking van het proces-verbaal aan het parket.
Een formulier van verklaring van benadeelde persoon wordt eveneens gevoegd bij dit attest.
6. De overhandiging van het attest van klachtneerlegging ontslaat de politieambtenaar niet van de verplichting de richtlijnen uit omzendbrief GPI 58 na te leven, zowel inzake de informatie die aan het slachtoffer dient te worden bezorgd, als inzake de onthaalvoorwaarden, de praktische bijstand, het opnieuw contacteren alsmede de oriëntatie van het slachtoffer naar de justitiehuizen en zijn/haar doorverwijzing naar de diensten slachtofferhulp.
7. Op het moment van de overhandiging van het attest van klachtneerlegging bezorgt de politieambtenaar het slachtoffer eveneens een exemplaar van de brochure over de rechten van de slachtoffers van misdrijven uitgegeven door de FOD Justitie met als titel “U bent slachtoffer”.
D. Richtlijnen voor de verbindingsmagistraten slachtofferonthaal
1. De verbindingsmagistraat slachtofferonthaal ziet toe op de juiste toepassing van deze omzendbrief door de politiezones en de eenheden van de federale politie in zijn arrondissement.
2. Om de juistheid en de actualiteit te verzekeren van de in de attesten vermelde identificatiegegevens van de diensten, houdt de verbindingsmagistraat, met de steun van het justitiehuis, de identificatiegegevens van deze diensten up-to-date en maakt hij alle wijzigingen onmiddellijk over aan de functioneel beheerders van de politiezones evenals aan de verantwoordelijken van het informaticasysteem FEEDIS van de verschillende eenheden van de federale politie (federale gerechtelijke politie (F.G.P.), de wegpolitie (W.P.R.), de spoorwegpolitie (S.P.C.), de scheepvaartpolitie (S.P.N.) en de luchtvaartpolitie (L.P.A.).
Het betreft de gegevens over het justitiehuis, de dienst slachtofferonthaal, de juridische eerstelijnsbijstand, het bureau voor juridische bijstand, de dienst slachtofferhulp11 en de bemiddelingsdienst.
3. Indien er problemen rijzen bij de toepassing van de richtlijnen voorzien in het punt III. 3 hieronder, richt de politieambtenaar, de functioneel beheerder of de korpschef zich tot de verbindingsmagistraat die hem de gepaste adviezen geeft. Indien nodig richt de verbindingsmagistraat zich tot de coördinator van het coördinatieteam van het expertisenetwerk, via het secretariaat van het College.
IV. WIJZIGINGEN AAN COL 8 /2005
Volgende wijzigingen worden aangebracht aan omzendbrief COL 8/2005 betreffende het ambsthalve politioneel onderzoek (A.P.O.) en het vereenvoudigd proces-verbaal (V.P.V.):
- Het attest van klachtneerlegging waarvan de overhandiging wordt voorzien in punt 5.4. lid 3 van omzendbrief COL 8/2005 en waarvan het model als bijlage 4 bij desbetreffende omzendbrief werd gevoegd, wordt vervangen door bijlage 2 van deze omzendbrief.
- Bovendien worden in het verwijsformulier (bijlage 5 van omzendbrief 8/2005) de woorden “Dienst Slachtofferonthaal” vervangen door “Dienst Slachtofferhulp”.
V. INWERKINGTREDING
De richtlijnen vervat in deze omzendbrief treden op 1 janvier 2010 in werking.
VI. EVALUATIE
De in punt II vernoemde werkgroep zal instaan voor de evaluatie van deze omzendbrief, ten laatste één jaar na de inwerkingtreding ervan. Alle toepassingsmoeilijkheden zullen aan het Secretariaat van het College van Procureurs-generaal worden gemeld :
secr.col@just.fgov.be .
De werkgroep dient aan het College alle mogelijke voorstellen te formuleren met het oog op de wijziging van de attesten en de richtlijnen teneinde de efficiëntie en de kwaliteit van de aan de slachtoffers van misdrijven bezorgde informatie te verbeteren.
BIJLAGEN (zie ook pdf document als bijlage op deze pagina met de afdruk van de integrale omzendbrief in beide landstalen en met de bijgevoegde modellen).
- Bijlage 1 : attest van klachtneerlegging ingeval van gewoon proces-verbaal of van proces-verbaal ambtshalve politioneel onderzoek (P.V. of A.P.O.)
- Bijlage 2: attest van klachtneerlegging ingeval van vereenvoudigd proces-verbaal (V.P.V.)
- Bijlage 3: attest van overmaking van een proces-verbaal aan het parket van de procureur des Konings na het opstellen van een vereenvoudigd proces-verbaal (P.V. na V.P.V.)
- Bijlage 4: formulier van verklaring van benadeelde persoon
BIJLAGE 1 :
ATTEST VAN KLACHTNEERLEGGING
(P.V. of A.P.O.)
Gelieve dit document te bewaren!
Politiezone van …
Adres:
Telefoon:
Fax:
Openingsuren:
Nummer van uw proces-verbaal (pv):
Datum van uw klachtneerlegging:
Uw identiteit:
Bestemmeling: Parket van de procureur des Konings bij de rechtbank van eerste aanleg te … + coördinaten
Geachte,
U hebt zojuist klacht neergelegd bij de politie. Dit attest dient als bewijs van uw klachtneerlegging. Bovendien bevat dit attest belangrijke informatie die u tijdens de verdere procedure nodig zal hebben.
De gevolgen van uw klacht
Het proces-verbaal waarin uw klacht is opgenomen, wordt doorgestuurd naar het parket van de procureur des Konings van …. Na onderzoek neemt de procureur des Konings een beslissing over het gevolg dat aan uw klacht wordt gegeven.
Informatie en rechten van slachtoffers
Indien u wenst geïnformeerd te worden over het gevolg dat aan uw klacht wordt gegeven of indien u bepaalde rechten wenst te verkrijgen, beschikt u over verschillende mogelijkheden.
1. U onderneemt geen verdere stappen
Indien de procureur des Konings beslist om een verdachte te vervolgen voor de rechtbank, zal u geïnformeerd worden over de datum van de zitting.
2. U legt een verklaring benadeelde persoon af
Indien u geïnformeerd wenst te worden over een ander gevolg dat aan uw klacht wordt gegeven, biedt de wet u de mogelijkheid om u benadeelde persoon te verklaren.
Hoe ? Door in persoon of via uw advocaat een verklaring van benadeelde persoon af te leggen op het secretariaat van het parket van de procureur des Konings waarvan de coördinaten hierboven vermeld zijn. U vindt hiervoor een modelformulier in bijlage.
Als benadeelde persoon wordt u schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissing van de procureur des Konings (bijvoorbeeld: de seponering en de reden daarvan of het instellen van een gerechtelijk onderzoek) en van een eventuele rechtsdag voor een onderzoeksgerecht. U kan ook elk stuk dat u nuttig acht, laten toevoegen aan het dossier.
3. U stelt zich burgerlijke partij
Indien u schadevergoeding wenst of indien u andere rechten wil verkrijgen, kan u zich burgerlijke partij stellen.
Hoe ? Door in persoon of via uw advocaat een uitdrukkelijke verklaring af te leggen.
Deze verklaring kan worden afgelegd in alle fasen van de procedure (voor de onderzoeksrechter, het onderzoeksgerecht of de rechtbank).
Als burgerlijke partij kan u namelijk vragen om inzage te verkrijgen in het dossier, vragen om bijkomende onderzoekshandelingen te verrichten, schadevergoeding vragen of een rechtsmiddel aanwenden tegen de gewezen beslissingen (bijvoorbeeld : in hoger beroep gaan).
Gelet op het complex karakter en het belang van deze procedure is het aangewezen om een advocaat te raadplegen (cf. hieronder).
In dit opzicht wordt uw aandacht gevestigd op de mogelijke financiële gevolgen van de burgerlijke partijstelling.
Slachtofferzorg
Indien u nood hebt aan bijstand, kan u dit melden aan de politie die de dienst slachtofferbejegening van de politie kan inschakelen of u kan doorverwijzen naar een andere gespecialiseerde dienst.
De dienst slachtofferonthaal* (die deel uitmaakt van het justitiehuis) kan u, op afspraak, specifieke informatie geven over uw dossier. Deze dienst kan u eveneens de nodige ondersteuning en bijstand bieden tijdens de hele gerechtelijke procedure. Daarnaast heeft deze dienst de opdracht om u naar de bevoegde hulpverleningsdiensten door te verwijzen, in functie van het probleem waar u mee worstelt.
Voor verdere hulp bij de verwerking van de gevolgen van het misdrijf kan u, indien nodig, terecht bij de dienst slachtofferhulp* die u psychosociale en praktische hulp en informatie kan bieden. Door het invullen van het formulier van doorverwijzing kan u de politie toestemming verlenen om uw gegevens aan slachtofferhulp over te maken. In dat geval zal slachtofferhulp u zelf zo snel mogelijk contacteren.
De hierboven vermelde diensten zijn gratis en volledig vrijblijvend.
Juridische bijstand
Het kan nuttig zijn een advocaat te raadplegen voor een uitgebreid juridisch advies.
U kan zich ook wenden tot de juridische eerstelijnsbijstand waar advocaten op bepaalde dagen en uren een gratis eerste juridisch advies verlenen.
Indien dit onvoldoende blijkt en indien uw inkomsten u niet toelaten om een advocaat te betalen, kan u ook genieten van volledige of gedeeltelijke kosteloze bijstand van een advocaat in het kader van de juridische tweedelijnsbijstand. Hiervoor kunt u terecht bij het bureau voor juridische bijstand* in het justitiepaleis.
De bemiddeling
De wet biedt iedereen die betrokken is in een strafprocedure de mogelijkheid om gratis een beroep te doen op een bemiddeling. Dit is mogelijk in elk stadium van de procedure en zelfs tijdens de strafuitvoering. Een bemiddeling op verzoek van het slachtoffer of van de dader is geen alternatief voor een uitspraak door de rechter. Een bemiddeling laat het slachtoffer en de dader toe, met behulp van een neutrale persoon, een dialoog aan te gaan betreffende de feiten en hun gevolgen en mogelijkheden tot herstel te zoeken. Voor meer informatie kan u terecht bij een erkende bemiddelingsdienst* of het justitiehuis.*
De tussenkomst van de verzekering
Indien u een verzekering hebt (bijvoorbeeld : rechtsbijstands- of familiale verzekering), is het aan te raden uw verzekeraar te contacteren en hem een kopie van uw verhoor te bezorgen.
Hoogachtend,
De verbalisant
Datum :
* Nuttige adressen
- Justitiehuis
- dienst slachtofferonthaal
- juridische eerstelijnsbijstand
- bureau voor juridische bijstand
- dienst slachtofferhulp
- bemiddelingsdienst
NOTA BENE: U kan bijkomende inlichtingen inwinnen inzake de rechten van slachtoffers van misdrijven op de internetsite www.slachtofferrechten.just.fgov.be . U kan ook brochures bekomen in de gerechtsgebouwen en de justitiehuizen, op de website
www.just.fgov.be (rubriek ‘publicaties’) of door te schrijven naar de Federale Overheidsdienst Justitie, cel ‘Informatie en contact’ van de dienst ‘Documentatie en Informatie’, Bordet A – lokaal 111, Waterloolaan, 115 te 1000 Brussel (Tel. 02/542 69 86) of via
info@just.fgov.be .
ATTEST VAN KLACHTNEERLEGGING
(V.P.V.)
Gelieve dit document te bewaren!
Politiezone van …
Adres:
Telefoon:
Fax:
Openingsuren:
Nummer van uw proces-verbaal (pv):
Datum van uw klachtneerlegging:
Uw identiteit:
Geachte,
U hebt zojuist klacht neergelegd bij de politie. Dit attest dient als bewijs van uw klachtneerlegging. Bovendien bevat dit attest belangrijke informatie die u tijdens de verdere procedure nodig zal hebben.
De gevolgen van uw klacht
Uw klacht is opgenomen in een vereenvoudigd proces-verbaal (VPV). Voor het opstellen van een VPV, houdt de politie rekening met de aard van de feiten en de omstandigheden van de zaak zoals bijvoorbeeld het ontbreken van een verdachte of van enig spoor van een verdachte.( Het College van Procureurs-generaal heeft een lijst opgesteld met misdrijven die in aanmerking komen voor een VPV).
Het VPV blijft op het politiecommissariaat en wordt niet overgemaakt aan het parket. Er wordt echter wel maandelijks een overzichtslijst van alle opgestelde VPV’s overgemaakt aan de procureur des Konings, waardoor hij toch op de hoogte wordt gebracht van uw klacht.
Indien er nieuwe elementen zijn (bijvoorbeeld : identificatie van de dader van het misdrijf) die de zaak een andere wending kunnen geven, zal het proces-verbaal worden overgemaakt aan de procureur des Konings en zal u hierover geïnformeerd worden door de politie.
Informatie en rechten van slachtoffers
De wet biedt u de mogelijkheid om u benadeelde persoon te verklaren of u burgerlijke partij te stellen. Gelet op de redenen die het opstellen van een vereenvoudigd proces-verbaal verantwoord hebben, raden we u ten zeerste aan om advies in te winnen alvorens één van die stappen te zetten.
U kan zich ook wenden tot de juridische eerstelijnsbijstand waar advocaten op bepaalde dagen en uren een gratis eerste juridisch advies verlenen.
In dit opzicht, willen we uw aandacht vestigen op het belang, de ingewikkeldheid en de mogelijke financiële gevolgen van de burgerlijke partijstelling.
Slachtofferzorg
Indien u nood hebt aan bijstand, kan u dit melden aan de politie die de dienst slachtofferbejegening van de politie kan inschakelen of u kan doorverwijzen naar een andere gespecialiseerde dienst.
Voor verdere hulp bij de verwerking van de gevolgen van het misdrijf kan u, indien nodig, terecht bij de dienst slachtofferhulp* die u psychosociale en praktische hulp en informatie kan bieden. Door het invullen van het formulier van doorverwijzing kan u de politie toestemming verlenen om uw gegevens aan slachtofferhulp over te maken. In dat geval zal slachtofferhulp u zelf zo snel mogelijk contacteren.
De hierboven vermelde diensten zijn gratis en volledig vrijblijvend.
De tussenkomst van de verzekering
Indien u een verzekering hebt (bijvoorbeeld : rechtsbijstands- of familiale verzekering), is het aan te raden uw verzekeraar te contacteren en hem een kopie van uw verhoor te bezorgen.
Hoogachtend,
De verbalisant
Datum :
* Nuttige adressen
- Juridische eerstelijnsbijstand
- dienst slachtofferhulp
NOTA BENE: U kan bijkomende inlichtingen inwinnen inzake de rechten van slachtoffers van misdrijven op de internetsite www.slachtofferrechten.just.fgov.be . U kan ook brochures bekomen in de gerechtsgebouwen en de justitiehuizen, op de website
www.just.fgov.be (rubriek ‘publicaties’) of door te schrijven naar de Federale Overheidsdienst Justitie, cel ‘Informatie en contact’ van de dienst ‘Documentatie en Informatie’, Bordet A – lokaal 111, Waterloolaan, 115 te 1000 Brussel (Tel. 02/542 69 86) of via
info@just.fgov.be .
BIJLAGE 3:
ATTEST VAN KLACHTNEERLEGGING
( P.V. na V.P.V.)
Gelieve dit document te bewaren!
Politiezone van …
Adres:
Telefoon:
Fax:
Openingsuren:
Nummer van uw proces-verbaal (pv):
Datum van uw klachtneerlegging:
Uw identiteit:
Bestemmeling: Parket van de procureur des Konings bij de rechtbank van eerste aanleg te … + coördinaten
Mevrouw, Mijnheer,
De klacht die u hebt neergelegd bij de politie heeft het voorwerp uitgemaakt van een vereenvoudigd proces-verbaal. Dit proces-verbaal werd derhalve niet overgemaakt aan het parket van de procureur des Konings te...
Ten gevolge van nieuwe elementen zal uw klacht hem toch worden overgemaakt.
Dit attest bevat belangrijke informatie die u tijdens de verdere procedure nodig zal hebben.
De gevolgen van uw klacht
Na onderzoek neemt de procureur des Konings een beslissing over het gevolg dat aan uw klacht wordt gegeven.
Informatie en rechten van slachtoffers
Indien u wenst geïnformeerd te worden over het gevolg dat aan uw klacht wordt gegeven of indien u bepaalde rechten wenst te verkrijgen, beschikt u over verschillende mogelijkheden.
1. U onderneemt geen verdere stappen
Indien de procureur des Konings beslist om een verdachte te vervolgen voor de rechtbank, zal u geïnformeerd worden over de datum van de zitting.
2. U legt een verklaring benadeelde persoon af
Indien u geïnformeerd wenst te worden over een ander gevolg dat aan uw klacht wordt gegeven, biedt de wet u de mogelijkheid om u benadeelde persoon te verklaren.
Hoe ? Door in persoon of via uw advocaat een verklaring van benadeelde persoon af te leggen op het secretariaat van het parket van de procureur des Konings waarvan de coördinaten hierboven vermeld zijn. U vindt hiervoor een modelformulier in bijlage.
Als benadeelde persoon wordt u schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissing van de procureur des Konings (bijvoorbeeld: de seponering en de reden daarvan of het instellen van een gerechtelijk onderzoek) en van een eventuele rechtsdag voor een onderzoeksgerecht. U kan ook elk stuk dat u nuttig acht, laten toevoegen aan het dossier.
3. U stelt zich burgerlijke partij
Indien u schadevergoeding wenst of indien u andere rechten wil verkrijgen, kan u zich burgerlijke partij stellen.
Hoe ? Door in persoon of via uw advocaat een uitdrukkelijke verklaring af te leggen.
Deze verklaring kan worden afgelegd in alle fasen van de procedure (voor de onderzoeksrechter, het onderzoeksgerecht of de rechtbank).
Als burgerlijke partij kan u namelijk vragen om inzage te verkrijgen in het dossier, vragen om bijkomende onderzoekshandelingen te verrichten, schadevergoeding vragen of een rechtsmiddel aanwenden tegen de gewezen beslissingen (bijvoorbeeld : in hoger beroep gaan).
Gelet op het complex karakter en het belang van deze procedure is het aangewezen om een advocaat te raadplegen (cf. hieronder).
In dit opzicht wordt uw aandacht gevestigd op de mogelijke financiële gevolgen van de burgerlijke partijstelling.
Slachtofferzorg
Indien u nood hebt aan bijstand, kan u dit melden aan de politie die de dienst slachtofferbejegening van de politie kan inschakelen of u kan doorverwijzen naar een andere gespecialiseerde dienst.
De dienst slachtofferonthaal* (die deel uitmaakt van het justitiehuis) kan u, op afspraak, specifieke informatie geven over uw dossier. Deze dienst kan u eveneens de nodige ondersteuning en bijstand bieden tijdens de hele gerechtelijke procedure. Daarnaast heeft deze dienst de opdracht om u naar de bevoegde hulpverleningsdiensten door te verwijzen, in functie van het probleem waar u mee worstelt.
Voor verdere hulp bij de verwerking van de gevolgen van het misdrijf kan u, indien nodig, terecht bij de dienst slachtofferhulp* die u psychosociale en praktische hulp en informatie kan bieden. Door het invullen van het formulier van doorverwijzing kan u de politie toestemming verlenen om uw gegevens aan slachtofferhulp over te maken. In dat geval zal slachtofferhulp u zelf zo snel mogelijk contacteren.
De hierboven vermelde diensten zijn gratis en volledig vrijblijvend.
Juridische bijstand
Het kan nuttig zijn een advocaat te raadplegen voor een uitgebreid juridisch advies.
U kan zich ook wenden tot de juridische eerstelijnsbijstand waar advocaten op bepaalde dagen en uren een gratis eerste juridisch advies verlenen.
Indien dit onvoldoende blijkt en indien uw inkomsten u niet toelaten om een advocaat te betalen, kan u ook genieten van volledige of gedeeltelijke kosteloze bijstand van een advocaat in het kader van de juridische tweedelijnsbijstand. Hiervoor kunt u terecht bij het bureau voor juridische bijstand* in het justitiepaleis.
De bemiddeling
De wet biedt iedereen die betrokken is in een strafprocedure de mogelijkheid om gratis een beroep te doen op een bemiddeling. Dit is mogelijk in elk stadium van de procedure en zelfs tijdens de strafuitvoering. Een bemiddeling op verzoek van het slachtoffer of van de dader is geen alternatief voor een uitspraak door de rechter. Een bemiddeling laat het slachtoffer en de dader toe, met behulp van een neutrale persoon, een dialoog aan te gaan betreffende de feiten en hun gevolgen en mogelijkheden tot herstel te zoeken. Voor meer informatie kan u terecht bij een erkende bemiddelingsdienst* of het justitiehuis*.
De tussenkomst van de verzekering
Indien u een verzekering hebt (bijvoorbeeld: rechtsbijstands- of familiale verzekering), is het aan te raden uw verzekeraar te contacteren en hem een kopie van uw verhoor te bezorgen.
Hoogachtend,
De verbalisant
Datum:
* Nuttige adressen
- Justitiehuis
- dienst slachtofferonthaal
- juridische eerstelijnsbijstand
- bureau voor juridische bijstand
- dienst slachtofferhulp
- bemiddelingsdienst
NOTA BENE: U kan bijkomende inlichtingen inwinnen inzake de rechten van slachtoffers van misdrijven op de internetsite www.slachtofferrechten.just.fgov.be . U kan ook brochures bekomen in de gerechtsgebouwen en de justitiehuizen, op de website
www.just.fgov.be (rubriek ‘publicaties’) of door te schrijven naar de Federale Overheidsdienst Justitie, cel ‘Informatie en contact’ van de dienst ‘Documentatie en Informatie’, Bordet A – lokaal 111, Waterloolaan, 115 te 1000 Brussel (Tel. 02/542 69 86) of via
info@just.fgov.be .
BIJLAGE 4 :
VERKLARING BENADEELDE PERSOON
Dit document moet in persoon of door een advocaat worden afgegeven op het secretariaat van het parket van de Procureur des Konings, op volgend adres..
Ik verklaar benadeelde persoon te zijn in het kader van het dossier met pv-nummer….. (zie voor dit nummer uw attest van klachtneerlegging)
1. Mijn identiteit :
Naam :
Voornaam :
Plaats en datum geboorte :
Woonplaats.
Rijksregisternummer :
Optredend in hoedanigheid van wettelijke vertegenwoordiger van :
(in dit geval, gelieve deze hoedanigheid te preciseren )
2. De feiten waarvoor ik verklaar benadeeld te zijn, zijn de volgende :
Plaats van de feiten :
Datum van de feiten :
Veroorzaker van de schade :
Aard van het misdrijf :
3. De schade die ik lijd, is van deze aard (kopie van eventuele stavingsstukken bijvoegen) :