Jurist voor de hoven en rechtbanken bij de Rechterlijke Orde (m/v).
FOD JustitieAfgesloten op 11/07/2011
Selectiecode
Taal
Diploma
Contracttype
Functieniveau
Type aanwerving
Duur
Voltijds/deeltijds
Jobinhoud
Er zijn twee mogelijke functies als jurist bij de hoven en rechtbanken: je kan in dienst treden als referendaris bij de Zetel of als parketjurist bij het Openbaar Ministerie.
- Je werkt onder verantwoordelijkheid en volgens de instructies van één of meerdere magistraten mee aan de behandeling van juridisch-technisch gerechtelijke dossiers van een beperkte complexiteit, in één of meerdere fases van de procesgang.
- Als referendaris bij de Zetel kan je volgende taken toegewezen krijgen:
- je maakt een verslag op van instaat gestelde dossiers met alle relevante elementen, waaronder de feitelijke en de rechtsvragen, excepties en andere knelpunten
- je geeft al dan niet ad hoc advies tijdens de debatten naar aanleiding van incidenten
- je woont het beraad bij
- je stelt geheel of gedeeltelijk een ontwerp op van gerechtelijke beslissing volgens de oriëntatie van één of meerdere magistraten
- je geeft tijdens de gehele procesgang proactief advies over de toepassing van wetgeving, rechtspraak en rechtsleer in gerechtelijke dossiers.
- Als parketjurist bij het Openbaar Ministerie kan je volgende taken toegewezen krijgen:
- je bereidt het opsporingsonderzoek voor, waaronder de studie van processen-verbaal en de opstelling van kantschriften
- je bereidt justitiële beslissingen voor waaronder seponeren, minnelijk schikken of dagvaarden
- je staat in voor de redactie van de eindvorderingen en dagvaardingen
- je stelt zittingsnota's op
- je stelt adviezen en vorderingen op in burgerlijke zaken.
- Als parketjurist of referendaris geef je op vraag van de magistraat gespecialiseerde ondersteuning:
- je zoekt regelgeving, rechtspraak en rechtsleer op
- je redigeert juridische adviezen.
- Als parketjurist of referendaris ontwikkel je juridische kennis en houdt ze op peil:
- je volgt de ontwikkelingen binnen het domein waarin je functioneert
- je pleegt overleg over een eigen opleidingsplan met de toegewezen coach
- je neemt deel aan studiedagen, colloquia, interne en externe opleidingen in pertinente materies.
De geslaagden voor de selectie van Selor worden niet onmiddellijk aangeworven. Ze worden rechtstreeks uitgenodigd om zich kandidaat te stellen voor de vacante betrekkingen van parketjurist en/of referendaris zodra die gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad. Er zal een bijkomende proef voor de specifieke functie volgen die bestaat uit een schriftelijke casus en een interview.
Meer info over de functie?
Stephanie Langeraet
www.just.fgov.be
E-mail: stephanie.langeraet@just.fgov.be
Meer info over de selectieprocedure?
Stephanie Langeraet
Contactpersoon Selor
E-mail: Stephanie.langeraet@selor.be
Werkgever
Er zijn 25 vacatures bij de hoven en rechtbanken, van de rechterlijke orde.
Er zijn mogelijkheden tot indiensttreding als referendaris bij de Zetel bij:
- het hof van beroep en het arbeidshof
- de rechtbank van eerste aanleg
- de rechtbank van koophandel
- de arbeidsrechtbank
- de politierechtbank.
Er is mogelijkheid tot indiensttreding als parketjurist bij het Openbaar Ministerie van deze rechtsmachten.
De rechterlijke macht wordt gevormd door de hoven en rechtbanken. Er wordt hierbij een onderscheid gemaakt tussen de Zetel (de rechters in hoven en rechtbanken) en het Openbaar Ministerie (het parket).
De rol van de rechters (Zetel) in de samenleving is essentieel. Zij passen het recht toe: zij doen uitspraak bij burgerlijke geschillen (tussen burgers onderling en in bepaalde gevallen ook tussen de overheid en zijn burgers) en sanctioneren personen die een misdrijf plegen of een wet overtreden op basis van het strafrecht.
Het Openbaar Ministerie, ook wel het parket genoemd, treedt op in naam van de gemeenschap als vervolgende partij of als behoeder van de wet in burgerlijke zaken. In strafzaken spoort het misdrijven op, onderzoekt en vervolgt ze. Zij zien er ook op toe dat het nodige wordt gedaan voor de passende uitvoering van de uitgesproken straffen.
Naast de uitoefening van de strafvordering, treedt het parket ook op in burgerlijke en handelszaken en zaken voor de arbeidsgerechten wanneer de wet het voorschrijft of haar optreden wordt gevorderd.
De bevoegdheden van de diverse hoven en rechtbanken en het Openbaar Ministerie worden beschreven in het gerechtelijk wetboek, het wetboek van strafvordering en bijzondere wetten.
Competenties
Gedragsgerichte competenties
- Je legt verbanden tussen verschillende gegevens, je genereert alternatieven en trekt sluitende conclusies.
- Je neemt beslissingen op basis van (on)volledige informatie en onderneemt doelgericht acties om de beslissingen uit te voeren.
- Je creëert en bevordert de groepsgeest door meningen en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's.
- Je begeleidt interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier, je levert hen een persoonlijke dienstverlening en onderhoudt constructieve contacten.
- Je geeft advies aan je gesprekpartners en je bouwt een vertrouwensrelatie op met hen op basis van je expertise.
- Je beschikt over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en je neemt de verantwoordelijkheid op voor de correctheid van ondernomen acties.
Technische competenties
- Je werkt vlot met digitale hulpmiddelen en juridische databanken.
- Je beschikt over een goede schriftelijke en mondelinge communicatie.
Pluspunten
- Ervaring bij de balie of een gelijkwaardige functie die grondige juridische kennis vereist, strekken tot aanbeveling.
- Kennis van het Frans is een meerwaarde (inzonderheid voor functies in Brussel).
Deelnemingsvoorwaarden
Vereist diploma op de uiterste inschrijvingsdatum: diploma van licentiaat/master in de rechten of doctor in de rechten.
Je wordt eveneens toegelaten als je laatstejaarsstudent bent van het academiejaar 2010-2011 voor het behalen van dit diploma. Indien je slaagt voor deze selectie kan je echter pas in dienst treden nadat je het vereiste diploma hebt behaald.
Laad je diploma op tegen de uiterste inschrijvingsdatum.
Er is geen ervaring vereist. In functie van je voorkennis wordt in de nodige opleiding voorzien.
Je kan eveneens deelnemen indien je je diploma vroeger behaalde onder een andere benaming, die gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma's (zie rubriek 'Deelnemingsvoorwaarden').
Je kan deelnemen onder voorbehoud indien je:
- je diploma hebt behaald in een ander land dan België:
- betreft het een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland?
Na ontvangst van je diploma raadpleegt Selor de Vlaamse overheid om het niveau van de gedane studies te kennen. Op basis van het verstrekte advies beslist Selor om je al dan niet tot de selectie toe te laten. - betreft het een land dat geen lidstaat van de Europese Economische Ruimte is?
Heb je nog geen gelijkwaardigheidsattest van je diploma? Vraag het meteen op (relatief lange procedure) bij de Vlaamse Overheid (02/553.98.19) en bezorg het aan Selor.
- betreft het een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland?
- je diploma hebt behaald in een andere taal dan het Nederlands:
Afhankelijk van jouw situatie moet je een taalcertificaat behalen bij Selor om je kennis van het Nederlands te bewijzen. Je moet je dan online inschrijven.
Ben je niet zeker dat je op basis van je diploma aan deze selectie kan deelnemen?
Heb je vragen in verband met de taal van je diploma?
Informeer dan op voorhand bij de contactpersoon van Selor (zie rubriek 'Jobinhoud').
Aanstellingsvoorwaarden
Als je geslaagd bent voor deze selectie, moet je – om benoemd te worden – op de aanstellingsdatum:
- Belg zijn
- de burgerlijke en politieke rechten genieten
- een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde betrekking.
Je wordt benoemd nadat je de stageperiode met succes hebt vervuld.
Je wordt aangeworven als referendaris of parketjurist (niveau A) met de bijhorende weddeschaal A11. Je benoeming wordt definitief na een stageperiode van één jaar.
Minimum aanvangswedde: 33.163,52 EUR (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen).
Voordelen
- mogelijkheid tot tewerkstelling in eigen streek (gedecentraliseerde diensten)
- erkenning van de balie-ervaring bij de berekening van de wedde-anciënniteit
- belangrijke maatschappelijke rol bij assistentie van het rechtsgebeuren
- contact met de rechtzoekenden, politiediensten, advocaten, magistraten,...
- nauwe samenwerking met de magistratuur
- actieve beleving van rechtszaken
- mogelijkheid tot het verwerven van een competentiepremie (via gecertificeerde opleidingen)
- uitgebreid opleidingsaanbod (te volgen tijdens de werkuren) - mede gelet op de doorstroming naar de gerechtelijke stage
- mogelijkheid tot specialisatie en werk in verschillende sectoren, diversiteit aan taken
- voordelige hospitalisatieverzekering
- gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
- mogelijkheid voor een fietsvergoeding
- gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.
Ontdek alle informatie en voordelen over werken bij de federale overheid op FedWeb, het portaal van het federale personeel.
Procedure
Eventuele voorselectie (2u30):
Afhankelijk van het aantal sollicitanten na screening van de deelnemingsvoorwaarden, wordt er een voorselectie georganiseerd.
Aan de hand van een geïnformatiseerde postbakoefening worden de competenties ‘informatie integreren' en ‘beslissen' geëvalueerd.
Op basis van de resultaten van deze voorselectie wordt het aantal tot de selectie toe te laten sollicitanten vastgesteld. De behaalde punten worden niet in aanmerking genomen bij het opmaken van de rangschikking van de geslaagden voor de vergelijkende selectie.
Vergelijkende selectie:
Mondelinge gedeelte ( ongeveer 45 minuten):
Het interview beoogt de evaluatie van je profiel in overeenstemming met de vereiste competenties, alsook je motivatie en je affiniteit met het werkterrein.
Je online-cv in 'Mijn Selor' wordt gebruikt als bijkomende informatie bij het interview. Volgende competenties worden tijdens het interview geëvalueerd: adviseren, service gericht handelen, in team werken en objectieven behalen. Per competentie wordt een quotering van maximaal 5 punten toegekend. De motivatie staat op 10 punten.
Je bent geslaagd als je ten minste 18 punten op 30 behaalt.
De geslaagden voor de selectie van Selor worden niet onmiddellijk aangeworven. Ze worden rechtstreeks uitgenodigd om zich kandidaat te stellen voor de vacante betrekkingen van parketjurist en/of referendaris zodra die gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad. Er zal een bijkomende proef voor de specifieke functie volgen die bestaat uit een schriftelijke casus en een interview.
Feedback
Na het ontvangen van je resultaat bij iedere selectiefase kan je binnen drie maanden schriftelijk feedback vragen.
Syndicale vertegenwoordiging
Elke representatieve syndicale organisatie heeft het recht zich te laten vertegenwoordigen door een afgevaardigde gedurende elk selectiegedeelte dat door Selor wordt georganiseerd. Deze afgevaardigden zijn verplicht discreet en vertrouwelijk om te gaan met informatie en documenten.
Je kan een aanpassing vragen.
Als je ten gevolge van een handicap gebruik wenst te maken van aanpassingen aan de selectieprocedure EN/OF gerangschikt wenst te worden op de bijzondere wervingslijst voorbehouden voor laureaten met een handicap, vink je 'ja' aan in je online-cv bij ‘Persoonlijke gegevens' ‘Procedure voor kandidaten met handicap'. Onder het luik ‘Handicap' maak je vervolgens kenbaar van welke mogelijkheden je gebruik wil maken.
Stuur ons tijdig je attest door.
Je bezorgt ons ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum een gepast attest door het op te laden in het luik “Handicap” of op te sturen naar Selor, Diversiteit, Bischoffsheimlaan 15, 1000 Brussel met de vermelding van je rijksregisternummer, je naam, je voornaam en het selectienummer ANG11829 (de datum van de poststempel geldt als bewijs).
Als je geen geldig attest hebt, maar toch redelijke aanpassingen aan de selectieprocedure wenst, stuur dan ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum een e-mail met je vraag naar diversity@selor.be.
Eindresultaat
En als je geslaagd bent?
De rangschikking van de geslaagden wordt opgesteld op basis van het mondeling gedeelte.
De geslaagden voor de selectie van Selor worden niet onmiddellijk aangeworven. Ze worden rechtstreeks uitgenodigd om zich kandidaat te stellen voor de vacante betrekkingen van parketjurist en/of referendaris zodra die gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad. Er zal een bijkomende proef voor de specifieke functie volgen die bestaat uit een schriftelijke casus en een interview.
Aparte lijst voor personen met een handicap
Naast deze lijst van geslaagden wordt een bijzondere lijst opgesteld van de personen met een handicap die geslaagd zijn. Deze personen worden er enkel in opgenomen op hun vraag en voor zover zij een attest hebben voorgelegd waarin hen de hoedanigheid van persoon met een handicap wordt toegekend (zie ook ‘Kandidaten met een Handicap'). De personen met een handicap die zijn opgenomen in de bijzondere lijst blijven hun rangschikking behouden zonder beperking in de tijd.
Solliciteren
Solliciteren kan tot en met 11 juli 2011.
Je kandidatuur wordt enkel in aanmerking genomen als:
- je je online-cv volledig invult in 'Mijn Selor'
- en je je diploma of inschrijvingsbewijs met duidelijke vermelding van studiejaar, academiejaar en afstudeerrichting (indien je laatstejaarsstudent bent) ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum oplaadt in je online-cv in 'Mijn Selor'
- en je online solliciteert voor deze vacature.
Indien je je diploma niet kan opladen, stuur je het ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum op naar de contactpersoon van Selor (zie 'Jobinhoud') met de vermelding van je rijksregisternummer, je naam, je voornaam en het selectienummer ANG11829 (de datum van de poststempel geldt als bewijs). Het adres vind je bij 'Contactgegevens Selor'.
Online solliciteren is snel en eenvoudig.
Eens je cv en persoonlijke gegevens bij ons gekend zijn, zijn ze geregistreerd voor andere functies waarvoor je in de toekomst wenst te solliciteren. Handig en tijdbesparend. Bovendien verschijnt er op het scherm onmiddellijk een bericht of aan alle voorwaarden werd voldaan.
Ondanks het grote voordeel van het online solliciteren, zullen brieven die ons alsnog per post bereiken niet geweigerd worden (geen mail, geen fax). Indien je gebruik wenst te maken van deze optie, dien je zo spoedig mogelijk en ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum contact op te nemen met de contactpersoon van Selor (zie 'Jobinhoud') zodat we de voorwaarden kunnen meedelen.
Extra info
Selor, Selectiebureau van de Overheid
Bischoffsheimlaan 15
1000 Brussel
www.selor.be
Gratis infolijn: 0800/505.54
E-mail: info@selor.be