Verzekeraars moeten duidelijker zijn over "kiepramen"

Verzekeringsmaatschappijen moeten de voorwaarden voor een terugbetaling van gestolen goederen na een inbraak duidelijker formuleren. Dat zegt de Ombudsvrouw van de Verzekeringen. Een veel voorkomend twistgeval is of ramen al dan niet op 'kiep' mogen staan.
Josette Vanelderen

Elke dag wordt in België ingebroken in meer dan 200 woningen. Bij het afsluiten van een brandverzekering voor hun woning nemen steeds meer mensen er de extra waarborg voor diefstal bij. De verzekering vergoedt dan gestolen bezittingen en aangerichte schade.

Maar na een inbraak komt het vaak tot betwistingen, onder meer wanneer er een raam in huis openstond op kiepstand. De ene verzekeringsmaatschappij keert dan wel een vergoeding uit, maar andere doen dat niet, zelfs als de inbraak niet via dat raam plaatsvond. Zij vinden dat het bewijs dat de eigenaar niet als een goede huisvader gehandeld heeft.

De ombudsvrouw, Josette Van Elderen, dringt er daarom op aan om de voorwaarden voor een diefstalverzekering veel duidelijker en transparanter te maken. "Er moet een goede beschrijving zijn van het begrip 'gesloten huis' of het begrip 'gesloten venster'. Er is daarbij een belangrijke rol weggelegd voor de tussenpersoon die de verzekering aanbiedt".

De verzekeringssector antwoordt dat er aan dergelijke verduidelijkingen wordt gewerkt. De politie raadt in ieder geval aan om bij het verlaten van de woning altijd alle ramen en deuren volledig dicht te doen.

Meest gelezen