Sinds 1 september 2012 is de registratie van aannemers afgeschaft.
WAT ZIJN DE GEVOLGEN VAN DEZE AFSCHAFFING?
Vroeger moest u voor bepaalde werken in uw woning een beroep doen op een geregistreerde aannemer om een belastingvoordeel te kunnen genieten (bv. belastingverminderingen).
Een beroep doen op een geregistreerde aannemer is nu dus geen voorwaarde meer om recht te hebben op een aantal belastingvoordelen. De maatregel geldt voor werken uitgevoerd vanaf 1 januari 2011, dus met terugwerkende kracht.
OM WELKE BELASTINGVOORDELEN GAAT HET?
- de belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven (art. 145(24), §1er, WIB'92)
- de belastingvermindering voor uitgaven voor de beveiliging van een woning tegen inbraak of brand (art. 145(31), WIB'92)
- de belastingvermindering voor uitgaven voor de vernieuwing van woningen gelegen in een zone voor positief grootstedelijk beleid (art. 145(25), WIB'92)
- de belastingvermindering voor uitgaven voor de vernieuwing van woningen verhuurd via een sociale verhuurkantoor (art. 145(30), WIB'92)
- de vermindering van de belastbare meerwaarden op gebouwde onroerende goederen voor werken uitgevoerd tussen de datum van verkrijging, eerste ingebruikname of verhuring en de datum van vervreemding (art. 90, 10°, WIB'92 en 101, §2, WIB'92)
- de investeringsaftrek (art. 69, WIB'92)
Verwar de registratie van de aannemer echter niet met de erkenning van aannemers
Om een overheidsopdracht van een bepaalde aard en omvang te kunnen uitvoeren, moet de aannemer aan een aantal voorwaarden voldoen. Indien dit het geval is, krijgt hij een erkenning van de bevoegde regionale minister op advies van de federale erkenningscommissie. Daarbij gaat het enkel om werken, niet om leveringen of diensten. Deze voorwaarden betreffen vooral:
- de technische bekwaamheid;
- de financiële draagkracht;
- de professionele integriteit.
Indien de prijs hoger ligt dan een bepaald drempelbedrag, vormt de erkenning het bewijs dat de aannemer aan deze voorwaarden voldoet.
De erkenning geeft aan de aanbestedende overheden het nodige vertrouwen voor een goede en degelijke uitvoering van de werken.
De erkenning is, met andere woorden, een kwaliteitslabel.
Ze is in principe 5 jaar geldig.
De indeling
De aannemers worden ingedeeld in bepaalde:
- klassen, naargelang de omvang van de werken die zij mogen uitvoeren;
- categorieën en/of ondercategorieën (PDF, 36.97 Kb), in functie van de specifieke aard van de werken.
Eenmaal een erkenning in een bepaalde categorie of ondercategorie wordt verleend, mag de overheid erop vertrouwen dat de erkende aannemer technisch bekwaam is om die werken uit te voeren en dat het om een gezond financieel bedrijf gaat.
Indeling van de erkende aannemers (PDF, 36.97 KB)
De rol van de FOD Economie
De FOD Economie beheert het erkenningssysteem van de aannemers en onderzoekt daarbij de erkenningen volgens een bepaalde procedure (PDF, 48.11 KB).
Een grote rol is ook weggelegd voor de Commissie voor erkenning der aannemers. De FOD Economie verzekert het secretariaat van die commissie.
Deze commissie geeft advies over:
- alle aanvragen tot erkenning;
- alle herzieningen van een erkenning;
- de gelijkwaardigheid van buitenlandse erkenningen;
- alle afwijkingsaanvragen.
Deze commissie onderzoekt ook klachten tegen erkende aannemers en stelt de sancties voor.
De commissie bestaat uit 24 leden en is paritair samengesteld uit vertegenwoordigers van:
- de federale overheid;
- de gewesten;
- de meest representatieve beroepsverenigingen van aannemers;
- de meest representatieve vakorganisaties van arbeiders in de bouwsector.
Ze wordt voorgezeten door een magistraat.
Formulieren nodig om een erkenning aan te vragen:
Databank erkende aannemers
De databank erkende aannemers wordt voortdurend bijgewerkt.