Tot de functies van een merk behoren niet alleen de wezenlijke functie van het merk, namelijk de consument de herkomst van de waar of de dienst te waarborgen, maar ook de overige functies ervan, zoals met name die die erin bestaat de kwaliteit van deze waar of deze dienst te garanderen, de waarborg- of vertrouwensfunctie, de communicatie-, de identificatie- of onderscheidingsfunctie, de reclamefunctie en de investeringsfunctie (H.v.J., 18 juni 2009, zaak C-487 /07, L'Oréal t. Bellure).
Bij een globale beoordeling van de tekens ten opzichte van het gedeponeerde Beneluxmerk, uitgaande van een redelijk oplettende, normaal geïnformeerde bierconsument, die fruitbier koopt in een drankenhandel, warenhuis of andere winkel, vallen de overeenstemmende elementen en de gelijkenissen tussen teken en merk meer op dan de verschillen.
De overeenstemming is voldoende om een gevaar voor verwarring voor de gemiddeld aandachtige consument, die bier koopt in een winkel, drankenhandel of warenhuis. De herkomstfunctie wordt in het gedrang gebracht door de aangeklaagde gotische letters in het hiervoor getoonde repetitief patroon.
Door met name gebruik te maken van een gotisch lettertype in letters van ongeveer of zelfs helemaal dezelfde grootte en van een patroon van herhaald gebruik van het woord «Bacchus» wekt de b.v.b.a. Van Honsenbrouck de indruk - dat er in het economisch verkeer een materieel verband - bestaat tussen haar fruitbier en het fruitbier van de n.v. Duvel Moortgat dat onder het merk «Liefmans» verkocht wordt: Voor de gemiddeld aandachtige bierkoper is het (te) moeilijk geworden te weten of het betrokken fruitbier afkomstig is van de merkhouder of van een economisch met Duvel Moortgat verbonden onderneming, dan wel van een (economisch onafhankelijke) derde.
Het voorgaande geldt het meest voor de wijze waarop de n.v. Duvel Moortgat eerst gebruik maakte van haar merk. Nu het schuine repetitieve patroon met het woord in gotische letters mee het globale beeld bepaalt van het nieuwere gebruik dat Duvel Moortgat maakt van het merk «Liefmans», geldt de vaststelling van een inbreuk ook voor het laatste gebruik dat Duvel Moortgat van haar merk maakt.
Duvel Moortgat stelt zelf uitdrukkelijk dat de betwisting niet gaat over het gebruik van een wikkel om de bierfles.
Het voorgaande wordt niet uitgebreid tot een oordeel over de gebruikte kleuren, nu deze enerzijds niet behoren tot het ingeschreven merk en anderzijds in het globale beeld van de later gebruikte tekens door de b.v.b.a. Van Honsebrouck voldoende verschillen voor een redelijk aandachtige, normaal geïnformeerde consument. Naar het oordeel van het Hof is het kleurgebruik te onderscheiden van het globale beeld dat gecreëerd wordt door het ritmische en repetitieve patroon van het
woordgebruik, de grootte van de letters en het gotische lettertype.