-A +A

Hoe optreden tegen imitatie van prestaties die niet door intellectuele rechten zijn beschermd?

Printervriendelijke versiePrintervriendelijke versieVerstuur naar een vriendVerstuur naar een vriend
Publicatie
Auteur: 
Hallemans Alexis
Auteur: 
Wellens Vincent
Tijdschrift: 
Rechtskundig Weekblad
Uitgever: 
Intersentia
Jaargang: 
2011-2012
Pagina: 
1406
Samenvatting

Er zijn prestaties die op het eerste zicht niet beschermd worden door het intellectueel recht. Voor deze prestaties geldt principieel het recht van kopie, behoudens indien begeleidende omstandigheden als onrechtmatig kunnen worden aanzien in die zin dat zij een nbreuk maken op het artikel 1382 BW en op het verbod tot oneerlijke handelspraktijken, ondermeer bestaande uit daden van verwarring of aanhaking

Inhoudstafel tekst: 

I. Probleemstelling

II. Mogelijkheden om op te treden tegen de imitatie van prestaties die niet door een intellectueel recht zijn beschermd

A. Specifieke rechtsregels die voorrang genieten op de vrijheid van kopie

1o Verwarringstichting t.o.v. consumenten

a) Verwarringstichtende marketing

b) Misleiding omtrent de «commerciële oorsprong»

c) Misleiding betreffende de steun van een andere onderneming

2o Verwarringstichting t.o.v. andere personen dan consumenten

a) Verwarringstichtende reclame

b) Andere verwarringstichtende praktijken

3o Het specifieke geval van de handelsnaam

4o Onrechtmatige verkrijging van een prestatie

a) Bekendmaken van zaken- en fabrieksgeheimen door (ex-)werknemers

b) Niet openbaar gemaakte informatie in het algemeen

c) Strafrechtelijk verboden vormen van informatieverwerving

B. Het algemeen verbod van de oneerlijke handelspraktijken (en de algemene zorgvuldigheidsnorm) als inperking van de vrijheid van kopie

1o Aanhaking in de verhouding onderneming – consument (art. 84 WMPC)

2o In de verhouding tussen een onderneming en andere personen dan consumenten (art. 95 WMPC)

III. Slotbeschouwingen: de keuze tussen bescherming op grond van de WMPC en bescherming op grond van intellectuele rechten in de strategie van de onderneming

Rechtspraak

• Voorz. Kh. Kortrijk 20 mei 1996, Jaarboek Handelspraktijken & Mededinging, 1996, 867.

• Brussel 3 maart 2009, Jaarboek Handelspraktijken & Mededinging, 2009, 374; Antwerpen 5 februari 2007, Jaarboek Handelspraktijken & Mededinging, 2007, 408; Brussel 7 december 2006, Jaarboek Handelspraktijken & Mededinging, 2006, 522.

• Brussel 3 maart 2009, Jaarboek Handelspraktijken & Mededinging, 2009, 374;

• Gent 20 januari 2003, Jaarboek Handelspraktijken & Mededinging, 2003, 129, noot E. De Gryse;

• Voorz. Kh. Brussel 2 januari 2008, Jaarboek Handelspraktijken & Mededinging, 2008, 539.

• Brussel 17 maart 2010, Jaarboek Handelspraktijken & Mededinging, 2009, 370;

• Antwerpen 26 april 2007, Jaarboek Handelspraktijken & Mededinging, 2007, 466)

• Brussel 13 februari 2009, Jaarboek Handelspraktijken & Mededinging, 2009, 363.

 

Rechtsleer

• G. Londers, «Onrechtmatig imiteren, kopiëren en aanhaken» in J. Stuyck (ed.), Handelspraktijken anno 1996, Antwerpen, Kluwer, 187.

• V. Pede, «Originaliteit past niet in de Wet op de Handelspraktijken» in Jaarboek Handelspraktijken & Mededinging, 2007, 420 e.v.).

 

Gerelateerd
Bibliotheek
In bibliotheek?: 
Dit item is beschikbaar in de bibliotheek van advocatenkantoor Elfri De Neve
Aangemaakt op: za, 31/03/2012 - 18:26
Laatst aangepast op: za, 31/03/2012 - 18:29

Hebt u nog een vraag?

Hebt u nog een vraag in dit verband, klik dan hier om uw vraag aan ons te stellen, of meteen een afspraak te maken voor een consultatie.

Aanvulling

Heeft u een suggestie, aanvulling of voorstel tot correctie met betrekking tot deze pagina? Gebruik dit adres om het te melden.