In tegenstelling tot de vertraging wordt in de verordening wel de annulatie gedefinieerd. De annulatie is het niet uitvoeren van een geplande vlucht waarop ten minste 1 plaats was geboekt.
Bij de annulatie van een vlucht heeft een passagier recht op volledige terugbetaling van zijn ticket, hetzij een andere vlucht naar zijn bestemming.
Verder heeft de passagier recht op verzorging. Deze verzorging impliceert gratis maaltijden, verfrissingen en 2 telefoongesprekken, telex, fax of e-mailberichten. Zo nodig, heeft de passagier ook recht op een hotelkamer met inbegrip van vervoer van en naar de luchthaven (art. juncto 8 en art. 5 juncto 9 van de verordening).
Ten slotte heeft de passagier recht op een financiële compensatie tussen 250 en 600 € afhankelijk van de afstand van de vlucht behoudens in een aantal uitzonderingen.
Bij de vertraging van een vlucht, in tegenstelling tot de annulatie is er geen sprake van een financiële compensatie. Afhankelijk van de duur van de vertraging, respectievelijk 2, 3, 4 uur of meer en dit in functie van het aantal af te leggen kilometers, dient de luchtvaartmaatschappij in te staan voor gratis maaltijden, verfrissingen, telefoongesprekken (2), telex, fax of e-mailberichten en zo nodig een hotelkamer met vervoer van en naar de luchthaven.
Wanneer er een vertraging is van tenminste 5 uur kan de luchtvaartpassagier kiezen voor volledige terugbetaling van het ticket, dan wel in retourvlucht.
Volgens een arrest van het Hof van Justitie van 19.11.2009 is een vlucht vertraagd indien de oorspronkelijke planning wordt uitgevoerd en de daadwerkelijke vertrektijd later valt dan de geplande vertrektijd, terwijl de annulatie van een vlucht impliceert dat de oorspronkelijk geplande vlucht niet wordt uitgevoerd.
De implicaties zijn zeer verregaande, aangezien het Hof van Justitie zeer duidelijk stelde dat hoelang de vertraging ook weze, er geen sprake is van annulatie wanneer er uiteindelijk toch wordt vertrokken.
Meldingen op het vertrekbord van de luchthaven zijn ter zake niet relevant voor de kwalificatie. Wanneer dus op het vertrekbord staat “geannuleerd”, kan de luchtvaartpassagier zich hierop niet beroepen om te stellen dat er annulatie van de vlucht plaatsvond wanneer deze later toch werd uitgevoerd.
Een luchtvaartpassagier die geconfronteerd wordt met vertraging of annulatie heeft recht op het bekomen van een informatiebrochure waarin zijn rechten worden uitgelegd en die hij moet kunnen bekomen aan de incheckbalie of bij de boarding gate.
Wettelijke bron: Verordening EG nr. 261/2004 inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten.