Conflicten tussen disputerende partijen kunnen soms ontmijnd worden door onderhandelingen niet rechtstreeks maar via de advocaten te laten plaatsvinden.
Hierdoor heeft u meestal de waarborg dat de geschillen inhoudelijk en niet emotioneel worden gevoerd.
Bespreek met uw advocaat deze mogelijkheid afhankelijk van het voorgelegde geschil. De onderhandeling als alternatieve geschillenbeslechtingstechniek wordt vooral in ondernemingszaken, erfeniszaken en verdelingen gebruikt.
Uw advocaat is een professioneel onderhandelaar en kan zaken van emoties scheiden. Onderhandelen is een vak. Wie voor zichzelf onderhandelt mist vaak te bal of gaat ten onder aan de onderhandeling.
Uw advocaat: is een beste partner in uw onderhandelingen.
Uw advocaat is ook de persoon die na langdurige onderhandelingen erin slaagt om het resultaat van de onderhandeling in een sluitende overeenkomst te gieten.
Onderhandelingen kunnen en mogen niet verward worden met bemiddelingen.
Bemiddeling wordt bij wet geregeld. De onderhandeling is een vrije ADR regeling (alternatieve geschillenregeling). De regels bij een onderhandeling worden vrij door de partijen bepaald. Een goede onderhandelingsstart betekent dan ook niet alleen met oplijsting van de betwistingen maar ook met de afgesproken procedureregels van de onderhandeling. Zo kan er onder meer worden afgesproken dat er afstand wordt gedaan van het vertrouwelijk karakter van de onderhandeling of de uitgewisselde stukken. Zo kan er voorzien worden dat de onderhandeling kan overgaan mits uitdrukkelijk akkoord in arbitrage of bemiddeling.
Een degelijke onderhandeling start niet met vooropgestelde eisen en verschaft de nodige waarborgen dan de onderhandeling vrij van dwang wordt uitgeoefend. De regeling voorziet in de duidelijke identificatie van de betrokken partijen (in persoon of in vennootschap), maar houdt ook rekening met de persoenen in de zogeheten balkonpositie die impliciet of expliciet toestemming dienen te verlenen.
De onderhandelaar luistert en parafraseert. In tegenstelling tot een bemiddeling kan een onderhandelaar worden toegalaten partijen te adviseren, een preadvies of een "prejudgement" te verlenen.
Samen met de onderhandelaar wordt een creatieve denksessie, brainstorming, gehouden teneinde een vaak op het eerste zicht onmogelijk geachte uitweg te vinden.
Van de deelnemers aan de onderhandeling wordt een empathisch vermogen verwacht en een luisterbereidheid, waarbij zij zich kunnen inleven in de standpunten van de andere partij.
De eindoplossing zal steeds een toegeving vergen van elke partij juist op de grens van hetgeen (net geen) pijn doet en waarbij beseft moet worden dat de oplossing voor beide partijen vaak een moeilijk te aanvaarden optie is, weze het met voordeel dat hiermee het geschil wordt beëindigd.
In een onderhandeling worden door beide partijen excuses aangeboden. Deze voldoen aan de voorwaarden van:
• oprechtheid
• onvoorwaardelijkheid
• onmiddellijkheid
• waarborgen om herhaling te voorkomen
• geen rationalisering of verklaring
Eén en ander onder toezicht van de onderhandelaar.
De inzet van de onderhandeling is niet vooraf bepaald. Het niet bekomen van een resultaat is geen mislukking. Elke ontmoeting tussen disputerenden en elke hen geboden kans om het geschil te beëindigen is reeds een overwinning. Nog mooier wordt het wanner deelakkoorden, afbakening van het geschil, vermindering van het conflict, bewarende of hinderbeperkende maatregelen, deelakkoorden of volledige akkoorden worden afgesloten.
Eén van de benadering van de geschillen is de financiële beperking van de eisen en wedereisen middels een tussendading.
In de regel wordt hierbij een eis bepaald (lees beperkt) op een bepaald bedrag.