-A +A

Patiëntenbemiddeling

Printervriendelijke versiePrintervriendelijke versieVerstuur naar een vriendVerstuur naar een vriend

Patiëntenbemiddeling

Ik ben niet tevreden over de kwaliteit van de zorgen die ik heb ontvangen en kan er niet over praten met de persoon die mij heeft verzorgd. Bij wie kan ik terecht?

Als je vindt dat een beoefenaar van de geneeskunde je recht op kwaliteit, je waardigheid of je privacy niet heeft gerespecteerd, kun je aankloppen bij een ombudsdienst. Bij het indienen van je klacht mag een vertrouwenspersoon je begeleiden.
Ook in de volgende gevallen kun je een beroep doen op een ombudsdienst: als je vindt dat je niet of onvoldoende geïnformeerd bent over je gezondheidstoestand of over de voorgestelde medische ingreep; als je geen inzage krijgt in je medisch dossier of er geen kopie van krijgt; als men je recht op vrije keuze van een zorgverlener niet respecteert enz.
De ombudsdienst voor de rechten van de patiënt moet je helpen om het contact met de zorgverlener tegen wie je een klacht hebt ingediend, te herstellen en een dialoog te beginnen. Hij probeert te verzoenen en je probleem op te lossen. De ombudsdienst informeert je ook over andere mogelijkheden om je klacht te behandelen, bijvoorbeeld via de Orde van Geneesheren, de provinciale medische commissies, het ziekenfonds, de rechtbank enz. De ombudsdienst stelt elk jaar een rapport op over het aantal en de soorten klachten die hij heeft behandeld. Hij geeft aanbevelingen om bepaalde problemen te voorkomen.
 
EEN KLACHT INDIENEN
 
Je kunt schriftelijk of mondeling een klacht indienen bij de ombudsdienst. Bij welke ombudsdienst je precies moet aankloppen, hangt af van de zorgverlener tegen wie je een klacht wilt indienen.
  • Klachten over een zorgverlener die in een ziekenhuis werkt: neem contact op met de ombudsdienst van het ziekenhuis. Je kunt de naam en de gegevens van de dienst in het ziekenhuis zelf krijgen of aanvragen bij de federale ombudsdienst "Rechten van de patiënt". Als je klachten hebt over een zorgverlener in een psychiatrisch ziekenhuis of in een psychiatrisch verzorgingstehuis, kan de instelling je doorverwijzen naar de ombudspersoon van het overlegplatform geestelijke gezondheidszorg van je streek.
  • Klachten tegen een zorgverlener die niet in een ziekenhuis werkt (bijvoorbeeld een huisarts, een specialist met een privépraktijk, een zelfstandige verpleegster, een tandarts, een kinesist enz.): in dat geval neem je contact op met de federale ombudsdienst "Rechten van de patiënt".

contacten

Federale overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Federale ombudsdienst "Rechten van de patiënt"
Victor Hortaplein 40 bus 10
1060 Brussel

Nederlandstalige ombudsdienst:
Sylvie Gryson
Tel. 02 524 85 20
sylvie.gryson@health.fgov.be
 
meer weten
 
  • "Wet Rechten van de patiënt – Een uitnodiging tot dialoog", Federale overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, 2007, 24 p.
    Gratis brochure te bestellen of te downloaden:
    Federale overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
    DG Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen
    Dienst Legal Management
    Victor Hortaplein 40 bus 10
    1060 Brussel
    brochurespatient@health.fgov.be
    www.patientrights.be

Bron Belgopocket

Gerelateerd
0
Uw beoordeling Geen
Aangemaakt op: wo, 09/12/2009 - 17:03
Laatst aangepast op: di, 19/04/2011 - 21:26

Hebt u nog een vraag?

Hebt u nog een vraag in dit verband, klik dan hier om uw vraag aan ons te stellen, of meteen een afspraak te maken voor een consultatie.

Aanvulling

Heeft u een suggestie, aanvulling of voorstel tot correctie met betrekking tot deze pagina? Gebruik dit adres om het te melden.