Als u vindt dat er redenen zijn om klacht in te dienen, moet u eerst bepalen hoe en tot welke instantie u uw klacht richt.
Elektronische berichten kunnen om twee redenen illegaal zijn:
- een elektronisch bericht kan illegaal zijn omdat het van klantenwervende aard is (waarvan de inhoud echter niet illegaal is) en omdat het werd verstuurd zonder vooraf de toestemming van de bestemmeling te hebben verkregen of omdat het verder blijft verstuurd worden hoewel de bestemmeling heeft gebruikgemaakt van zijn recht op verzet;
- de inhoud van een elektronisch bericht kan illegaal zijn (reclame voor geneesmiddelen, loterij, poging tot oplichting (bv. phishing), bedrieglijke reclame, pedofilie, enz.). Over het algemeen wordt dat soort elektronische berichten bovendien verstuurd zonder de voorafgaande toestemming van de betrokken persoon en wordt het e-mailadres vaak verkregen in overtreding met de bepalingen over de persoonlijke levenssfeer.
Naargelang de soort overtreding kunt u een klacht indienen bij een van de volgende overheidsinstanties.
De Algemene Directie Economische Inspectie van de FOD Economie
De Algemene Directie Economische Inspectie van de FOD Economie is bevoegd voor klachten over elektronische berichten van volgende aard:
- bedrieglijke reclame voor diëten en "miraculeuze" gezondheidsproducten;
- bedrieglijk aanbod kredietkaarten of kredietvoorwaarden;
- bedrieglijke reclame over zogenaamde "interessante" pakketreizen, enz.;
- verboden reclame voor geneesmiddelen (viagra, ...);
- verboden reclame voor loterijen;
- waarin de afzender van de reclame een valse identiteit gebruikt, een verborgen adres of de identiteit van een derde.
De Gegevensbeschermingsautoriteit
De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) is bevoegd voor het ontvangen van klachten over elektronische berichten.
- verzonden door iemand met wie u geen enkel contact heeft gehad, die u niet kent en die uw e-mailadres heeft verkregen zonder uw medeweten;
- verzonden zonder dat de dienstverlener de voorafgaande toestemming van de bestemmeling heeft verkregen en die een klantenwervend karakter hebben, zonder publicitair te zijn (mail van religieuze aard, van verenigingen of politieke propaganda).
Centrum voor CybersecurityDenkt u een phishingbericht te hebben ontvangen, stuur dat dan door naar uw bank via "phishing@domeinnaam-van-de-ban" (of.com) en naar verdacht@safeonweb.b, het meldpunt van het Centrum voor Cybersecurity België(CCB).
Phishing is een vorm van cybercriminaliteit waarbij criminelen zich via e‑mailberichten presenteren als vertegenwoordigers van een doorgaans betrouwbare organisatie (bv. een bank of een internetprovider) en zo proberen iemands creditcardnummer of het nummer van zijn of haar bankrekening te achterhalen (Bron: Van Dale).
De lokale politie U kunt het adres van uw lokale politie opzoeken op https://www.politie.be/n. De lokale politie is bevoegd voor het ontvangen van klachten over elektronische berichten die een duidelijk illegaal karakter vertonen:
- berichten van pedofiele aard;
- berichten met daarin pogingen tot oplichting of afpersing van geld: phishingberichten, de "Nigeriaanse brief"
- berichten die virussen bevatten;
- berichten die de verkoop voorstellen van drugs, wapens of andere verboden producten;
- berichten met een racistisch of xenofoob karakter of die aanzetten tot haat wegens geslacht, godsdienst, enz.;
- berichten waarin de identiteit van een derde persoon onrechtmatig wordt gebruikt (bv. eBay, Skynet, Argenta, ...) en waarin de bestemmeling wordt gevraagd om zijn persoonlijke gegevens mee te delen (wachtwoord, kredietkaartnummer, enz.).
Meldpunt.belgië.be
Voor klachten die onder de bevoegdheid van de Economische Inspectie of de lokale politie vallen, kunt u terecht op het online platform meldpunt.belgie. Op die website kiest u het scenario dat voor u van toepassing is (spam, illegale inhoud van ongewenste e-mails,…) en doorloopt u de stappen om uw klacht te registreren. Het platform stuurt uw klacht door naar de bevoegde dienst die ze dan verder onderzoekt.