-A +A

Ambtenaar aanwerving

Printervriendelijke versiePrintervriendelijke versieVerstuur naar een vriendVerstuur naar een vriend

Ambtenaar

Ik wil ambtenaar worden. Wat moet ik doen?

Een ambtenaar is in de ruime zin van het woord iemand die in de openbare sector werkt. Die sector bestaat uit:

  • de federale overheid;
     
  • de administratie van de Gemeenschappen en de Gewesten;
     
  • de administratie van de provincies en de gemeenten (met inbegrip van de OCMW’s)
     
  • speciale korpsen zoals het leger, het Rekenhof, de rechterlijke macht enz.

Niet alleen elke Belg, maar ook elke burger van een lidstaat van de Europese Unie of van de Zwitserse Bondsstaat kan in de Belgische administratie een statutaire betrekking krijgen als die persoon voldoet aan de vereisten van de functie (opleidingsniveau, ervaring enz.). Ook contractuele betrekkingen staan open voor iedereen, ongeacht de nationaliteit. Voor sommige betrekkingen (die te maken hebben met de uitoefening van de openbare macht, de bescherming van het algemeen staatsbelang enz.) moet men echter wel de Belgische nationaliteit hebben.

De volgende regels gelden voor de federale overheid. Voor de andere overheidsdiensten kunnen de regels voor de aanwerving en het verloop van de carrière variëren.

STATUTAIREN EN CONTRACTUELEN

Je kunt bij de overheid werken als vast benoemde statutaire ambtenaar. De arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd in een geheel van reglementen: het statuut.

Je kunt bij de overheid ook voor een bepaalde of onbepaalde tijd als contractueel medewerker aan de slag. Je krijgt hetzelfde loon als een statutaire ambtenaar, maar je carrièremogelijkheden zijn beperkt.

REKRUTERING

De rekruteringswijze verschilt naargelang van statutaire of contractuele aanwervingen.

  • Voor de statutaire functies bestaat de rekruteringsprocedure meestal uit een combinatie van tests en interviews. Die procedure is in handen van Selor, het selectiebureau van de federale overheid.
     
  • Voor contractuele functies is de selectieprocedure meestal sneller en korter. Vaak gaat het slechts om een test of een interview, waarvoor overleg wordt gepleegd met Selor.

VEREISTE DIPLOMA’S

De functies zijn in vier niveaus verdeeld.

  • Niveau A: universitair of hoger onderwijs van het lange type.
     
  • Niveau B: hoger onderwijs van het korte type.
     
  • Niveau C: hoger secundair onderwijs.
     
  • Niveau D: geen diplomavereisten.

Contacten

Selor (selectiebureau van de federale overheid)
Bischoffsheimlaan 15
1000 Brussel
Tel. 0800 50 554 (gratis infolijn)
www.selor.be

Algemene informatie over de werkvoorwaarden bij de federale overheid:
Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie
Wetstraat 51
1040 Brussel
Tel. 02 790 58 00
fedwebteam@p-o.belgium.be
www.fedweb.belgium.be

Meer weten

  • "Werken bij de federale overheid", Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie, 2008, 21 p.
    Gratis brochure te bestellen of te downloaden:
    Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie
    www.fedweb.belgium.be

 

bron: Belgopocket

Gerelateerd
0
Uw beoordeling Geen
Aangemaakt op: do, 08/07/2010 - 12:29
Laatst aangepast op: di, 13/07/2010 - 15:48

Hebt u nog een vraag?

Hebt u nog een vraag in dit verband, klik dan hier om uw vraag aan ons te stellen, of meteen een afspraak te maken voor een consultatie.

Aanvulling

Heeft u een suggestie, aanvulling of voorstel tot correctie met betrekking tot deze pagina? Gebruik dit adres om het te melden.