-A +A

Incassokantoor

Printervriendelijke versiePrintervriendelijke versieVerstuur naar een vriendVerstuur naar een vriend

Laat u als handelaar niet overtuigen om uw onbetaalde vorderingen toe te vertrouwen aan incassokantoren.
Laat u als consument of als handelaar nooit afdreigen door incassokantoren.

Waarom zou u als ondernemer een incassokantoor inschakelen?

Reden 1.

Indien het uw bedoeling is om uw klanten een duidelijk signaal te geven dat het nu menens is, doet u geen beroep op een incassokantoor. Heel wat ernstige zakenmensen doen overigens nooit zaken met incassokantoren.

Uw klanten weten immers dat in de regel het incasso betaald wordt door een percentage op de recuperatie en dat u dus geen kosten blootstelt om tot een recuperatie over te gaan.

Met andere woorden weet uw klant (lees uw slechte betaler) dat er enkel maar brieven worden geschreven maar dat er geen geld wordt vrijgemaakt om de zaak daadwerkelijk voor de rechtbank te brengen.

Misschien gaat de klant er zelfs van uit dat de schuldeisers de vordering niet belangrijk genoeg acht om er ernstig tegenaan te gaan en wil hij gewoon een beetje imponeren met briefwisseling zonder kosten.

Overigens: If you pay peanuts, you get monkeys. Verwacht dus niet te veel van incassokantoren die u niets dient te betalen indien ze niets recupereren, waarbij de verleidiging groot is voor hen kosteloos inhoudsloze dreigementen te uiten die uw reputatie kunnen vernietigen.

Reden 2

Indien het uw bedoeling is om zelf minder stress te hebben bij het opvolgen van onbetaalde facturen, weet dan dat uw zorgen door de inschakeling van een incasso kantoor juist vergroot worden.

Het is een totale misvatting dat een incassokantoor er voor zorgt dat alle vorderingen gerecupereerd worden. Het overgrote deel wordt immers niet gerecupereerd. Uw administratie en opvolgend werk stijgt dus wanneer u een incasso kan inschakelt.

U dient vooreerst de vorderingen op te volgen die u niet aan het incasso heeft overgemaakt.

Vervolgens dient u het incassokantoor te controleren en na te zien of de door hen ontvangen bedragen aan u correct worden doorgestort en welke kosten zij in rekening brengen en of dit correct gebeurt en tenslotte dient u met een derde administratie de vorderingen te behandelen die het incassokantoor niet gerecupereerd heeft en die dan ofwel eindelijk ernstig door een advocaat zullen ingevorderd worden ofwel zullen afgeschreven worden, met opvolgend werk met boekhouder en fiscus.

Reden 3

Indien u veronderstelt dat uw klant vlugger gaat betalen wanneer hij een schrijven ontvangt van een incasso kantoor, zal u van een kale reis thuis komen.

Heel wat klanten weten inmiddels dat de tussenkomst van een incasso juist kan betekenen dat er niet tot procedure wordt overgaan en dat derhalve de schuld waarvoor het incassokantoor tussenkomt de allerlaatste is die aandacht verdient en die dus als allerlaatste kan betaald worden of misschien zelfs helemaal niet omdat zelfs bij niet betaling de kans groot blijft dat er geen enkele actie ondernomen wordt.

Reden 4

Indien u veronderstelt dat de tussenkomst van een incassokantoor betekent dat u absolute garantie heeft dat er correct zal worden opgetreden dan heeft u het verkeerd voor. Het incassokantoor neemt geen verantwoordelijkheid met betrekking tot de opstelling van de afrekeningen en u geeft geen garantie dat de aanbetalingen correct gebeuren, dat het schadebeding correct wordt in rekening gebracht en dat de intresten correct worden berekend. Meer zelfs, de tussenkomst van een incassokantoor betekent vaak het einde van een zakelijke relatie.

Overdreven vorderingen en agressiviteit zijn schering en inslag en de slechtste garantie voor een blijvende zakelijke relatie.

Het incassokantoor staat onder geen enkele deontologische controle en u heeft geen garantie tegen faillissement van het incassokantoor. De derdenrekeningen van advocatenkantoren staan daarentegen onder strenge controle van de orde van advocaten met alle deontologische garanties voor de klant

Reden 5

Indien u veronderstelt dat het briefhoofd van het incassokantoor een zekere uitstraling heeft waardoor de klant beseft dat hij niet anders kan dan betalen, dan heeft u het verkeerd voor.

Het incasso kan heeft sinds verschillende jaren geen prestige of aanzien meer. Wel integendeel. Inmiddels weten consumenten en handelaars dat incassokantoren niet bepaald betrouwbare of prestigieuze partners zijn.

In het verleden werd overigens reeds gepoogd om incassokantoren buiten de wet te stellen. Bovendien is het inmiddels genoegzaam gekend dat de personen die werken voor een incassokantoor juridisch niet geschoold (hoeven te) zijn.

Zo behoeven zij geen diploma van master in het recht in tegenstelling tot advocaten. Wie werkt op incassokantoren heeft zelfs geen enkel diploma nodig en iedereen zelfs zonder enige studie kan en mag zich uitgeven als “inspecteur”.

Zelfs ongeschoolden met blocnote, boekentas, en plastron zijn vandaag bezig met het in de vorderen van openstaande schulden en kennen geen jota van intrestberekening, de regels van het gerechtelijk recht, de regels van het beslagrecht, de insolventieregels, het verbintenissenrecht, laat staan de toepassing van deze regels ter bescherming van de rechten van de schuldenaar.

Gerelateerd
0
Aangemaakt op: wo, 18/10/2017 - 10:44
Laatst aangepast op: wo, 18/10/2017 - 10:44

Hebt u nog een vraag?

Hebt u nog een vraag in dit verband, klik dan hier om uw vraag aan ons te stellen, of meteen een afspraak te maken voor een consultatie.

Aanvulling

Heeft u een suggestie, aanvulling of voorstel tot correctie met betrekking tot deze pagina? Gebruik dit adres om het te melden.